Kesihatan ibu mengandung

Bila kita sebut pasal kehamilan tentunya dalam akal fikiran kita akan menggambarkan baby yang comel ...

Bila kita sebut pasal kehamilan tentunya dalam akal fikiran kita akan menggambarkan baby yang comel dan cute miut. Betul tak?

Sebagai ibu mengandung pula dah tentunya kita nakkan yang terbaik untuk si manja kita.

Mula la kita akan meng'google' sana sini untuk mencari info.

Disini saya share sedikit sebanyak info dari baby centre:



Kehamilan adalah masa yang paling sesuai untuk anda mula menjaga diri anda dengan baik dari kedua-dua segi fizikal dan juga emosi. Anda memberi diri anda peluang terbaik untuk melalui kehamilan bebas daripada masalah dan memperolehi bayi yang sihat jika anda mengikuti beberapa panduan yang mudah:



1. Rancangkan rawatan antenatal anda dari awal




2. Makan dengan baik

Anda tidak perlu "makan untuk dua orang" apabila anda hamil, atau minum susu penuh lemak atau mengambil makanan tambahan yang dipasarkan sebagai susu ibu. Malah, keperluan tenaga anda tidak berubah dalam tempoh enam bulan pertama kehamilan, dan keperluan ini hanya meningkat sedikit dalam tempoh tiga bulan yang akhir (sebanyak sekitar 200 kalori sehari).

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mengambil diet yang sihat dan seimbang. Ramai wanita hilang selera untuk makanan tertentu, tetapi makanan tersebut memang boleh digantikan dengan yang lain yang mengandungi nilai-nilai nutrisi yang sama.

Pastikan diet anda merangkumi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran (sekurang-kurangnya lima hidangan sehari). Sediakan sarapan anda berasaskan karbohidrat seperti roti, pasta dan nasi (sebaik-baiknya jenis bijirin sempurna supaya anda mendapat serat pada kadar yang banyak). Sertakan protein seperti ikan, daging, telur, kacang atau kekacang polong, dan sejumlah susu dan makanan tenusu, setiap hari. Juga, adalah penting untuk tidak mengabaikan sarapan pagi di samping mengawal saiz hidangan dan pemakanan snek sementara menunggu waktu sarapan.



3. Berhati-hati tentang kebersihan makanan



4. Mengambil tambahan folik asid dan memakan ikan

Tambahan diet yang dianggap benar-benar penting ialah folik asid (juga dikenali sebagai folat), yang boleh membantu mencegah spina bifida dan lain-lain kecacatan tiub neural bayi.

Spina bifida adalah penyakit kongenital yang serius. Ia berlaku apabila tiub yang melindungi sistem saraf pusat tidak menutup sepenuhnya dan boleh mengakibatkan ketidakupayaan yang teruk. Semua wanita yang merancang untuk hamil dinasihatkan supaya mengambil tambahan harian folik asid 400mcg dari masa pembenihan dan sepanjang tiga bulan pertama kehamilan.

Anda juga boleh meningkatkan pengambilan folat semulajadi melalui pemakanan anda. Folat didapati dalam banyak makanan yang berbeza, terutama sayur-sayuran dan bijirin sarapan yang diperkuatkan dengan vitamin. Lain-lain nutrien yang penting untuk kesihatan anda dan bayi anda adalah besi dan kalsium, yang pada umumnya diperolehi melalui pemakanan biasa anda.

Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa minyak ikan yang mengandungi asid lemak omega-3, mungkin mempunyai kesan yang baik terhadap praeklampsia, berat kelahiran bayi dan perkembangan otak dan saraf bayi di peringkat akhir kehamilan.

Ikan berminyak mengandungi protein, mineral, vitamin D dan asid lemak omega-3, yang bayi anda perlukan semasa dia membesar dan berkembang, tetapi ia juga mengandungi merkuri dan bahan pencemar lain. Syor semasa ialah supaya memakan ikan berminyak seperti hering, tenggiri, salmon atau sardin tidak lebih dari dua kali seminggu, tetapi anda masih boleh memakan jenis ikan lain seberapa banyak yang anda suka.

Jika anda tidak suka ikan, tambahan minyak ikan senang diperolehi (pilih jenama yang bebas Vitamin A berbentuk retinol, yang tidak digalakkan semasa kehamilan).



5. Bersenam selalu


6. Mula lakukan senaman lantai pelvik

.

7. Lebihkan berehat

Keletihan yang anda rasakan di trimester pertama dan ketiga sebenarnya adalah cara badan anda memberitahu anda supaya "jangan terlalu aktif". Mungkin tidur di tengah hari terasa seperti perbuatan manja yang anda tidak mampu lakukan, tetapi anda dan bayi anda akan memdapat manfaat darinya. Jika anda tidak boleh tidur, sekurang-kurangnya letakkan kaki ke atas dan berehatlah secara apapun yang sesuai dengan keperluan anda selama 30 minit atau lebih,.

Jika sakit belakang mengganggu tidur anda, cuba urutan (beritahu ahli terapi yang anda hamil atau carilah bidan yang berpengalaman dalam membantu wanita hamil), kelas natal air, atau kelas senaman khusus untuk penjagaan belakang>. Senaman dan aktiviti relaks juga boleh membantu dengan masalah tidur yang berkaitan dengan stres. Cuba teknik relaks, yang selamat semasa mengandung, termasuk regangan dan pernafasan dalam. Jangan lupa memberitahu pelatih yang mengendalikan kelas senaman dan relaks itu yang anda sedang hamil atau pilihlah kelas khusus untuk wanita hamil.

(Anda akan mendapat nasihat lanjut dan berguna dalam seksyen tidur semasa hamil kami.)

http://www.babycenter.com.my/a1048972/10-langkah-untuk-kehamilan-sihat#ixzz2edlrQ0Jy


=================================================================================






Orang tua2 selalu kata ibu hamil kena makan 2x ganda sebab anak dalam perut pun nak makan jugak... hehe... Sebenarnya tak la sampai kena makan 2x ganda tetapi benar ibu hamil perlukan zat lebih dari biasa bagi memastikan tumbesaran anak dan kesihatan ibu sendiri tidak terjejas. Kurangnya zat penting semasa hamil boleh membawa kepada pelbagai komplikasi termasuklah keguguran, bayi lahir pra-matang, anemia, dan pelbagai komplikasi lain semasa bersalin. Jadi, sebab itulah ibu hamil disarankan mengambil supplement tambahan bagi memastikan badan dan kandungan mendapat zat yang secukupnya.
Tahukah anda apa supplement terbaik untuk ibu hamil? Semestinya supplement Shaklee kan.. hehe.. Supplement Shaklee adalah semulajadi dan terbaik untuk ibu dan kandungan. Siapa yang dah cuba pasti dapat merasakan perbezaannya.


========================================================================

Set J1: Ibu Hamil 1st Trimester

    1. Vitalea --> Multivitamin terbaik dilengkap dengan zat besi. Membantu pembentukan sel darah merah untuk paras Hb yang normal.
    2. B-complex -->Mengandungi 8 kumpulan Vitamin B penting termasuklah asid folik untuk pembentukan sel darah merah yang sihat. Kekurangan asid folik boleh membawa kepada kecacatan tiub neural pada bayi yang biasanya membawa kepada kematian semasa dalam kandungan.
    3. Vitamin C --> Meningkatkan sistem pertahanan badan ibu dan bayi, menyokong pembentukan tulang, gigi dan gusi yang sihat.
    4. Ostematrix --> Kalsium Shaklee. Dilengkap dengan Magnesium dan Vitamin D untuk penyerapan sempurna. Penting untuk pembentukan tulang dan gigi bayi serta mengelakkan ibu mengalami kebas dan kekejangan urat.

Set J2: Ibu Hamil 2nd & 3rd Trimester

    1. Vitalea
    2. B-complex
    3. Vitamin C
    4. Ostemtrix
    5. Omega Guard --> Mengandungi minyak ikan membekalkan DHA untuk perkembangan otak si manja dan EPA untuk kesihatan jantung ibu. Juga menggalakkn perkembangan sistem saraf, otak dan mata.

Sekiranya anda mengambil mana2 set diatas, vitamin lain/obimin/asid folik dah tak perlu ambil. Dan jika tertanya2 kenapa supplement Shaklee adalah terbaik untuk anda dan kandungan anda, jom baca komen doktor pakar sendiri tentang supplement Shaklee untuk ibu hamil.


Hubungi saya di
012 6460421 - Kajang perdana
Email:  urban.shaklee@gmail.com
fb: http://www.facebook.com/UrbanMummy1

You Might Also Like

0 comments

Sudi-sudikan lah komen ya.. Nanti boleh saya blog walking kembali :) Terima kasih banyak-banyak. LOVE, Lynda