Alahan Saat Hamil atau dikenali Sebagai Morning Sickness

Kebanyakan ibu/bakal ibu yang hamil akan mengalami keadaan ini.  Sekejap atau lama bergantun...



Kebanyakan ibu/bakal ibu yang hamil akan mengalami keadaan ini. 

Sekejap atau lama bergantung kepada penerimaan dan adaptasi si ibu terhadap kehamilan. Mabuk mengandung melibatkan loya dan/atau muntah yang seringkali berlaku seawal 5 minggu dan biasanya berakhir pada minggu ke 13 kehamilan. Namun, terdapat juga kes di mana mabuk tersebut berterusan sehingga saat bersalin. Si ibu boleh mengalami loya sahaja, muntah sahaja, atau loya dan muntah sekaligus.

Pengalaman saya semasa mengandung kan Dhia dan adik Dhia. Tiada alahan yg teruk. Cuma loya apabila gosok gigi je. Tak tahan dgn pudina kot. Meloyakan. So, berubah kpd ubat gigi brand pureen maternity tu. Kurang sket mual2. Alahan ini lebih kurang on/off sampai habis 1st trimester juga.





Apa agaknya punca berlakunya "morning sickness" ni ye?

Hakikatnya, tiada sesiapa yang tahu punca sebenar keadaan ini berlaku semasa kehamilan. Walaubagaimanapun ia berkemungkinan disebabkan oleh beberapa perubahan fisiologi tubuh si ibu untuk persediaan menghadapi fasa-fasa kehamilan.

Antara perubahan tersebut ialah:

*Human Chorionic Gonadotropin (hCG)
        Merupakan sejenis hormon yang meningkat dengan tinggi dan cepat semasa awal kehamilan. Bagaimana hCG menyumbang kepada mabuk mengandung tidak diketahui, namun, ia dikatakan berkaitan kerana didapati mabuk yang teruk berlaku sekitar terjadinya peningkatan hCG. Bagi ibu yang membawa kehamilan kembar atau lebih dari satu, hCG didapati lebih tinggi dan "morning sickness" yang lebih teruk.


* Estrogen
         Juga sejenis hormon yang menjadi suspek penyebab mabuk. Meningkat pada aras yang tinggi semasa awal kehamilan menyebabkan kesensitifan terhadap bau dan aroma. Ada kes ibu yang mengalami keadaan ini, tapi rasanya jarang berlaku. Masa CUB mengandungkan Aazra, CUB tak alah bau, CUB kemaruk bau husband. Hehehe..


*Perut yang sensitif
          Sesetengah kajian menunjukkan trek gastrointestinal si ibu menjadi lebih sensitif semasa di awal kehamilan. Ada sesetengah wanita hamil kata, mereka sukar membuang air besar berbanding sebelum kehamilan. Ada juga yang mengatakan sebaliknya. Macam CUB, sangat mudah membuang semasa mengandungkan Aazra, padahal CUB ni dari kecil maslaah sembelit yang teruk. Oleh itu, bagi CUB, jom kita jaga pemakanan, banyakkan serat, sayuran dan buahan.


*Tekanan
        Terdapat kajian yang menyatakan ada sesetengah wanita yang memang dilahirkan secara psikologikalnya untuk mengalami mabuk mengandung ketika kehamilan. Ini adalah sebagai respon tekanan terhadap perubaha  tubuh. Latar belakang keluarga ketika hamil bagi ibu-ibu dalam keluarga wanita tersebut juga dikatakan memainkan peranan. Tapi, tiada bukti kukuh untuk menyokong teori ini. Apa yang pasti, semakin teruk mabuk so ibu, semakin tertekanlah si ibu. Malah, si bapa juga akan tertekan melihatkan insan tersayangnya sakit. Mod romantik :-)

Rujukan Baby Centre



Cara mengatasi alahan

Makanan
  1.  Apabila anda sedar di waktu pagi, makan kraker atau biskut dan rehat selama 15 minit, kemudian barulah bangun.
  2. Bangun perlahan-lahan dan jangan terus baring selepas makan.
  3. Kerap makan snek atau hidangan dalam kuantiti yang kecil supaya perut tidak kosong (contoh: setiap 2 jam) walau pun anda tidak lapar.
  4. Makan apa sahaja yang anda mahu tapi elakkan mengambil makanan pedas, berlemak dan bergoreng.
  5. Jika anda tidak tahan dengan bau yang kuat ketika memasak, buka tingkap dan kipas. Lebih baik jika orang lain yang memasak.
  6. Makan makanan yang sudah sejuk berbanding makanan panas kerana makanan yang sudah sejuk kurang baunya.
  7. Hidu bau limau nipis, limau kasturi atau halia boleh meredakan perut yang berasa sebu atau tidak selesa.
  8. Elakkan mengambil kafein dan merokok.
Minuman
  1. Minum air dengan kerap sehingga 12 cawan sehari.
  2. Elakkan minum semasa makan serta sebaik sahaja sebelum dan selepas makan.
  3. Pengambilan air halia boleh mengurangkan rasa mual.
Rutin harian
  1. Berehat secukupnya kerana alahan akan bertambah buruk apabila kepenatan. Tidur sekejap di siang hari kerana biasanya pada trimester pertama, wanita mengandung kerap berasa letih dan mengantuk.
  2. Dapatkan bantuan untuk mengemas rumah dan menjaga anak yang lain. Pastikan anda peruntukkan masa untuk berehat.
  3. Bersiar-siar dan lakukan senaman ringan di luar rumah untuk dapatkan udara segar. Buka tingkap rumah untuk pengudaraan yang baik dalam rumah.
  4. Elakkan tempat panas kerana kebiasaannya alahan akan bertambah teruk.
  5. Jika pengambilan vitamin mengandung anda menyebabkan alahan bertambah teruk, minta nasihat doktor.
  6. Bergerak perlahan-lahan dan elakkan pergerakan pantas.
  7. Jangan gosok gigi sebaik sahaja lepas makan kerana ini boleh menyebabkan rasa mual.
  8. Dapatkan sokongan daripada orang yang rapat (contoh: suami, ibu bapa, rakan)
Bila anda perlu dapatkan nasihat doktor?
  1.  Cadangan di atas tidak memberikan kesan.
  2. Anda muntah lebih dari 3-4 kali sehari dan sebaik sahaja makan, anda muntah.
  3. Berat badan anda menurun dengan banyak.
  4. Muntah anda mengandungi darah atau berwarna hitam pekat.
  5. Anda mengalami simptom-simptom dehidrasi.
  6.  Anda risau dengan keadaan anda atau merasakan perubahan serius pada kesihatan anda.
Sumber: comelnya.com


ANTARA VITAMIN-VITAMIN YANG DAPAT MEMBANTU ALAHAN / MORNING SICKNESS:-

1.  B Complex with Asid Folic Shaklee



Lengkap dengan vitamin B termasuk Asid folik yang diperlukan oleh wanita yang mengandung.Ia membantu dalam mengurangkan loya,mual dan muntah semasa mengandung.

B Complex juga mengurangkan stress bagi memberikan keselesaan ketika mengandung.

B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen vitamin dan antaranya adalah B6 yang sering di ambil oleh wanita yang mengalami morning sickness.



2. Ostematrix





Sumber kalsium bagi menguatkan tulang dan mengurangkan terjadinya cramp pada kaki.Anda juga dapat tidur secara lena tanpa kerap terjaga di waktu malam.


Ostematrix Shaklee juga membantu dalam sistem pelawasan dan mengelakkan sembelit yang teruk.

Mengurangkan alahan yang menyebabkan rasa loya dan muntah.



3. Peppermint Ginger Plus






Mempunyai 4 gabungan herba yang berkhasiat iaitu daun pudina, cekur manis,halia dan adas (fennal). Jadi sangat lah sesuai untuk mereka yang:

Wanita mengandung yang mempunyai masalah loya dan morning sickness
  • Mereka yang gemar mengembara dan serik mengalami mabuk laut/darat
  • Mereka yang sering mengalami masalah gastrik dan angin
  • Mereka yang sering mengalami kembung perut
  • Mereka yang sering mengalami masalah pencernaan.


Secara umumnya, saya terangkan kelebihan 4 herba berikut:


Pudina
1. Melegakan otot perut yang mempunyai kesan penenang.
2. Membantu dalam penghadaman, melegakan gastric, pedih ulu hati
    dan cirit birit.
3. Pengambilan pudina boleh menyebabkan peluh dan ini sangat baik
    untuk menyekat demam apabila dijangkiti selesema.

Halia
1. Bertindak meransang rembesan enzin Salvia untuk percernaan makanan.
2. Bertindak melegakan ketidakselesaan perut dan usus, rase mual ketika awal kehamilan

Pokok Andas (fennal)
Bertindak untuk melegakan sakit perut, gejala flu serta masalah alergi pada saluran usus.

Cekur Manis (Anise)

Meransang rembesan jus gastric untuk percernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit serta memberi peredaran tenaga dalam badan.




4. Vita C Chew



Vitamin C tambahan diperlukan bagi ibu-ibu mengandung dan yang sedang menyusukan bayidi mana diet harian sahaja tidak mampu memberikan vitamin C yang mencukupi. Chewable Vita-C dengan rasa limau dapat menyediakan vitamin C setara 1½ buah oren.  Ia ideal juga untuk kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang sukar untuk menelan pil.


Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Menguatkan sistem imun badan. Jarang akan dapat demam, selsema. InsyaAllah!!

Chewable Vita-C mengandungi pertambahan Rose Hips Powder yg juga salah satu sumber Vitamin C yg hebat. Fungsinya adalah untuk membantu mengubati ulser perutcirit biritsembelitdan sebagainye.

Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa demam, selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi/alahan. Amat baik untuk kanak-kanak yang ada asma dan alahan.

Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.

Sangat penting untuk mempercepatkan penyembuhan luka spt luka terbakar, melecur dan sebagainya.

Membantu ibu-ibu mengandung yg mengalami 'Morning Sickness' spt loya2 dan mual.

Membantu dalam mempercepatkan penyembuhan luka bersalin bagi ibu-ibu yang sedang 


Testimoni - testimoni berkaitan dengan alahan / morning sickness.










Nak dapatkan set ini dari saya?

: Jom Chit Chat :
COD: Kajang / Cheras/ Subang
fb: http://www.facebook.com/UrbanMummy1
012-6460421

nurazlindaazman@gmail.com
pinky-lynn.blospot.com

You Might Also Like

0 comments

Sudi-sudikan lah komen ya.. Nanti boleh saya blog walking kembali :) Terima kasih banyak-banyak. LOVE, Lynda