D.I.Y Minyak Lagi..Minyak apa pulak ler kali ni??

Jenuh melayan kerenah anak demam, batuk dan selsema . Ragamnya mmg menguji kesabaran jiwa...


Jenuh melayan kerenah anak demam, batuk dan selsema.
Ragamnya mmg menguji kesabaran jiwa dan raga.
Kekdg terlepas marah tu rerasa bersalah aje.. kan!! budak tak bersalah apa pun.

Demam si Dhia Batrisya udah kebah. Skrg tinggal batuk berkahak dan selsema. Malam tadi rerajinkan diri buat traditional remedies.

Dengan mummy pun kene mkn mknn berkhasiat utk pulihkan batuk dan selsema. Walaupun tak batuk dan selsema. 
sebab?
Mereka semua bf lagi!!

Projek mummy memlm adelah, buat minyak !!
Minyak lagi ke? hehehe dah mcm org jual minyak je kan..asyik DIY minyak mummy neh. ;)

Kali ni nk buat minyak utk demam selsema dan batuk anak pertama ku yg sedang tumbuh 4 batang gigi geraham. 

Resipi2 buat minyak ni senang je ;) 2 minit siap!! hehehe jom sesama jom!! ;)

Utk Sapu pada badan anak;-
1. Minyak Kelapa (beli kt kedai bawah opis je RM1.90)Boleh juga letak apa2 minyak sebenarnya.
2. Garlic 2 ketul (ketuk2 je)
Campurkan 2 bahan ni buat massage. Saya campurkan minyak kelapa sb xde la bau garlic menusuk kalbu kan. hehe

Dalam bilik:
Kasi hiriskan bawang merah bertujuan untuk menyerap udara tidak sihat dan virus yang ado. :) (mmg suka buat benda ni..berkesan pun ye gak)

Untuk mummy (bg susu badan ada khasiat ini);-
Garlic Complex plus Shaklee 
- khasiat Garlic Complex plus Shaklee untuk antibodi, meningkatkan imun sistem dan anti bakteria


Vitamin c SR dari Shaklee - yg mmg kita tahu byk khasiat vitamin C.
Antara khasiat Vitamin C SR Shaklee ialah membentuk kolagen, memperbaiki sistem darah, meningkatkan sistem imun badan, mengekalkan kolestrol sihat.


Nampak pagi tadi Dhia sudah kurang selsemanya, batuk pun kurang kedengaran semasa tidur mlm td. Alhamdulillah

Demam bermakna badan sedang melawan virus/bakteria yang menyerang. Bila diberi ubat cepat sangat, mungkin akan menganggu pembentukan imun badan.
Ini kemungkinan. Bila badan diserang virus/bakteria , antibodi badan akan mengangkat senjata melawan dan ketika itu badan akan panas. Jika kita beri ubat , virus/bakteria yang menyerang itu akan tertidur sebentar dan suhu badan pun turun. Bila virus/bakteria terjaga , imun badan baru angkat senjata untuk lawan (ketika itu badan panas semula) kita pun bagi ubat. Maka virus/bakteria tadi terlena semula ( suhu badan pun turun). Begitulah keadaan virus/ bakteria bangun tido bangun tido maka pembentukan sistem imun badan pun tidak terbentuk dengan sempurna.
Jadi adalah lebih baik mengawal suhu badan .Mandi/jaram/jerlum untuk pastikan suhu tidak naik tinggi. Kita tak perlu takut untuk mandikan anak dengan kerap. Mandikan dengan air suam2 kuku. Setelah mandi, boleh sapukan minyak garlic kat dada..tapak kaki.. belakang anak. Tak sempat buat minyak garlic, minyak habbatussauda pun boleh.Tentu sejuk kan anak selepas mandi.
Tak perlulah pakaikan cool fever yang diproses itu mesti ada bahan kimia bahan bertoksik yang boleh beri kesan pada masa panjang.
Mandikan.Air mandian boleh dicampur 2-3 sudu cuka epal/cuka kurma/epsom salt untuk kawal suhu badan.
Kemudian, kita perlu Upkan imun badan anak dengan makanan/minuman semulajadi. Bagi anak di bawah usia 180 hari, seharusnya diberikan hanya susu ibu sahaja. Susu ibu adalah makanan terbaik untuk anak . Allah jadikan susu ibu yang tinggi khasiat semulajadi tiada tandingan.
Untuk aktiviti jaram/jerlum adakala anak tak suka dengan tuala basah di badan. Jadi, LEMON SOCK boleh dipraktikkan. Caranya mudah . Stokin dibasahkan keseluruhannya dengan perahan air lemon. Stokin ini bukan bertujuan memberi kepanasan tetapi untuk menyedut panas badan. Pakaikan basah2 hingga agak2 kering, kemudian basahkan lagi. Pakaikan stoking panjang sampai lutut pun takpe.
Sekiranya tiada lemon, boleh juga menggunakan cuka kurma, cuka epal, air asam jawa atau boleh guna hirisan garlic . Pakaikan pada anak berulang kali buatlah sehingga suhu anak kembali normal.
Dalam masa yang sama, up imun badan anak. Bagi anak2 berumur lebih 7 bulan boleh diberikan vco, 8 bulan ke atas boleh bagi air kelapa, yogurt natural, air barli homemade, olivenol plus, minyak zaitun , bone broth (sup tulang/sup ayam direneh lama sikit), sesuaikan mengikut umur anak .
VCO ( Virgin Coconut Oil ) minyak kelapa dara sangat mujarab. Kandungannya tinggi antiviral antibacterial selamat bagi menggantikan ubat demam/PCM. Boleh VCO bagi setiap 5jam .
Saya juga suka buat begini. Hiriskan bawang besar nipis2 masukkan dalam piring dan letak berdekatan tempat tidur anak. Tujuannya utk menyerap udara tak sihat. Menyerap kuman2 bertebangan. Jika anak tidak demam pun bagus buat begini sebab kadang2 bila kita sapu dan mop bawah tempat yang sempit seperti bawah katil bawah sofa , habuk2 berterbangan dan bawang merah akan memerangkap udara yang tidak sihat itu.
Banyak sebenarnya yang kita boleh lakukan hanya dirumah. Yang paling penting, kita tahu dengan jelas setiap satu persatu tindakan yang kita perlu ambil.
Paling penting jangan malas2. Mak kena rajin  dan SILA RAJINKAN DIRI demi anak yang diamanahkan itu.
Bagi anak bawah 6bulan, silalah breastfeeding sekerapnya. Dengan penyusuan susu ibu mampu membina antibodi anak secara semulajadi. Allah suruh menyusukan dengan susu ibu sangat besar hikmahnya. Takde susu ? Susu kering ? Bukan takde susu , bukan susu kering , TAKDE ILMU sebenarnya. Itu adalah fakta . Yang tidak breastfeeding (macam2 alasan) jangan kecil hati. Lapangkan dada galilah ilmu penyusuan, cari dimana silapnya. Carilah mereka yang terlatih di dalam membantu ibu2 menyusukan.
Bagi yang dah bagi antibiotic, antibiotic ni bunuh bakteria jahat dan bakteria baik sekali. Jadi, untuk menjana (macam jana RM pula .. hihihi ) kembali bakteria baik, boleh lah berikan Lacto GG ade di farmasi bagi anak selepas umur 7 bulan mengikut dos yang dibenarkan. Boleh juga bagi tempe, yogurt . Sayuran buah2an pun banyak khasiatnya. Saya suka bagi plain yogurt jenama farm fresh saja pada anak2. Sedap dimakan dengan betik, mangga madu.
Kita selalu tersalah pandang. Demam atau sakit disebabkan oleh virus tetapi kita mengambil antibiotic sedangkan antibiotic digunakan untuk membunuh bakteria. Kesan antibiotic boleh dibuat serach ye. Saya sampai sekarang tertanya2 . Kenapa bila demam ade yang mengambil antibiotic ? Demam kerana virus ambil antibiotic sangat tertanya2 sebenarnya. Demam kerana virus patut ambil antiviral  .
Syukur anak2 saya tak bergantung ada ubat setakat demam saja mudah mereka minum vco, air kelapa, sup2. Macam anak2 saya sangat suka kuah singgang. Tak kisah singgang apa. Letakkan garlic halia lebih. Itulah antiviral antibiotic yang sebenar. Jadi jangan hairan kalau rumah saya boleh habiskan garlic seminggu sekilo itupun kena berkira sikit takut tak sampai seminggu dah habis .
Paling penting juga, kawallah pemakanan anak2. Janganlah diberi makan jajan, air kotak, nugget, sosej, kentang goreng, makanan segera seperti KFC , McD , pizza dan banyak lagi. Ini kerana pengawet, perasa, pewarna yang ada dalam makanan yang diproses membuatkan system imun badan terganggu dan lemah. Berilah anak2 makanan sebenar yang sihat. In shaa ALLAH, walaupun anak2 demam, takkan melarat.
Mari kita kembali kepada fitrah. Memasak makanan sebenar yang berkhasiat di rumah. Bukan setakat kenyang, kita dapat meningkatkan antibodi dan detoks semulajadi .
Kalau demam cirit birit, kalau dah start makan, bagi air kelapa, air barli homemade pun boleh. Jangan takut nak bagi. Sekali anak muntah atau cirit terus ambil tindakan serta supaya muntah/cirit tidak melarat.
Anak kalau lepas demam memang ada yang meragam tak selera makan. Ubat saya senang dan mudah. Buat bone broth. Sup tulang yang direneh 2-3jam diletakkan 2buku garlic. Alhamdulillah, anak2 bertuah saya walau demam makan laju je 
Banyak rawatan semulajadi boleh dipraktikkan untuk merawat demam. Kita cuba baru kita tahu 
Sebaik-baiknya cutilah bila anak demam. Sebab jam2 pertama ketika anak diserang demam itulah penting untuk kita ambil tindakan serta merta supaya tidak melarat. Berkorbanlah demi anak yang diamanahkan kepada kita itu.

Kredit : Laman Kesihatan Ibu, Bayi & Anak







You Might Also Like

0 comments

Sudi-sudikan lah komen ya.. Nanti boleh saya blog walking kembali :) Terima kasih banyak-banyak. LOVE, Lynda