TUTORIAL EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG

TUTORIAL EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG - Khas segment tutorial untuk blogspot ! Lagi sekali , kalau tukar template blog ni kan, title dan entri blog pun susunan berterabur. Kalau rajin tukar template, mesti expert bab setting ni. Tapi, jika jarang tukar template blog macam mummy ni ha...jenuh juga nak susun balik. Apa tu, Tajuk Entri Di Hadapan, Nama Blog Di Belakang Tutorial.. untuk apa edit title dan tajuk tu ? Ha..kalau korang taip entri keyword di google, kadang-kadang... korang tak nampak tajuk apa yang keluar, tetau nama blog je keluar kat situ. Perasan tak?


TUTORIAL EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG


Di bahagian main sentences atas tu. Entri ada masa, kita tak nampak apa tajuk entri dia. Haih, mummy pening nak explain hehe. Cuba lah korang google apa-apa keyword. Di google tu, ada yang keluar nama blog dulu, ada yang keluar tajuk dahulu. Nanti try, k ! Mummy suka keluar tajuk dulu. Tak suka keluar nama blog dia wal ayat tu. Inilah masalahnya jika tukar template blog. Banyak nau setting lari. Dulu... dah cantik-cantik buat. Kali ini ..ada je yang lari. Setting tajuk blog pun lari, bila tukar template. 


Tutorial Tajuk Entri Di Hadapan, Nama Blog Di Belakang 


TUTORIAL EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG - Khas segment tutorial untuk blogspot ! Lagi sekali , kalau tukar template blog ni kan, title dan entri blog pun susunan berterabur. Kalau rajin tukar template, mesti expert bab setting ni. Tapi, jika jarang tukar template blog macam mummy ni ha...jenuh juga nak susun balik. Apa tu, Tajuk Entri Di Hadapan, Nama Blog Di Belakang Tutorial.. untuk apa edit title dan tajuk tu ? Ha..kalau korang taip entri keyword di google, kadang-kadang... korang tak nampak tajuk apa yang keluar, tetau nama blog je keluar kat situ. Perasan tak?   TUTORIAL EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG  Di bahagian main sentences atas tu. Entri ada masa, kita tak nampak apa tajuk entri dia. Haih, mummy pening nak explain hehe. Cuba lah korang google apa-apa keyword. Di google tu, ada yang keluar nama blog dulu, ada yang keluar tajuk dahulu. Nanti try, k ! Mummy suka keluar tajuk dulu. Tak suka keluar nama blog dia wal ayat tu. Inilah masalahnya jika tukar template blog. Banyak nau setting lari. Dulu... dah cantik-cantik buat. Kali ini ..ada je yang lari. Setting tajuk blog pun lari, bila tukar template.    Tutorial Tajuk Entri Di Hadapan, Nama Blog Di Belakang     Cara nak EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG tak suah pun, korang ikut je langkah bawah ni tau. Insyaallah gerenti jadi !  1. Log in > Dashboard > Design > Edit Html 2. Pergi ke Design > Edit HTML,kemudian cari kod seperti berikut:  <title><data:blog.pageTitle/></title>  Bila dah jumpa buang kod diatas dan gantikan dengan kod dibawah ini :  Tajuk entri sahaja, gunakan kod ini :  <b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'> <title><data:blog.title/></title> <b:else/> <title><data:blog.pageName/></title> </b:if>  Tajuk entri dan juga nama blog, gunakan kod ini :  <b:if cond='data:blog.pageType == "item"'> <title><data:blog.pageName/> |<data:blog.title/></title> <b:else/> <title><data:blog.pageTitle/></title> </b:if>  Senang kan, semua editing boleh buat sendiri, tak payah dah nak upah orang. Atau korang juga boleh buat duit dengan ambil upah editing hehehe  Baca juga  Edit Widget , Scroll Box : https://www.azlindaalin.com/2016/08/tutorial-scroll-box-for-blog-archive.html

Cara nak EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG tak suah pun, korang ikut je langkah bawah ni tau. Insyaallah gerenti jadi !

1. Log in > Dashboard > Design > Edit Html
2. Pergi ke Design > Edit HTML,kemudian cari kod seperti berikut:

<title><data:blog.pageTitle/></title>

Bila dah jumpa buang kod diatas dan gantikan dengan kod dibawah ini :

Tajuk entri sahaja, gunakan kod ini :

<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>
<title><data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>

Tajuk entri dan juga nama blog, gunakan kod ini :

<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
<title><data:blog.pageName/> |<data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageTitle/></title> </b:if>

Senang kan, semua editing boleh buat sendiri, tak payah dah nak upah orang. Atau korang juga boleh buat duit dengan ambil upah editing hehehe

4 comments on "TUTORIAL EDIT BLOG UNTUK TITLE DAN TAJUK ENTRI BLOG"
  1. Singgah sambil tinggalkan jejak.. :)
    nieyl suka buat godek² coding..tapi bila satu tahap rasa menyampah nak edit dah template blog..huhuhu... #hilangminat

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..nampaknya stay je lah dgn template ni..lotih nak kemas kini :)

      Delete
  2. salam sis, terima kasih kongsi tutorial ni.saya pun baru buat blog baru, dan bila check kat google, keluar nama blog dulu, baru tajuk entri.Nasib baik sis kongsi tuto ni:) thanks so much.selesai masalah saya:)

    ReplyDelete
  3. Tq sis atas perkongsiannya. Saya juga ada buat blogger iaitu dream2notes.blogspot.com

    ReplyDelete

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com