Shoplinks.Asia

RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI

RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI | Orang lain sibuk dengan resipi buka puasa dan bersahur. Mummy ...

RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI | Orang lain sibuk dengan resipi buka puasa dan bersahur. Mummy pula, sibuk kongsi RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI. Awal ke kongsi resepi biskut raya? Rasanya tak terlalu awal kot, kan ! Mana tau ada pembaca mummy nak buat kuih raya yang mudah dan manatau juga kot-kot ada yang nak meniaga kuih raya kan.

RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI

RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI 


RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI

Alhamdulillah, mummy dapat in person dengan Chef Anis Nabilah untuk sessi buat biskut raya pada tahun ini. Program ini, di anjurkan oleh Dettol dan juga Air Wick. Memang best dapat jumpa Chef yang cantik dan comel ni. Dah la cantik..pandai masak pulak tu. Pakej ! Okaylah..Mummy tak nak kedekut ilmu yang ada di dada ni. Entri kali ini, mummy kongsikan terus RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI 

BAHAN-BAHAN RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI 


RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI

350gm tepung gandum
180gm unsalted butter
1 telur gred b (kenapa gred B? Sebab kurang putihnya)
100gm gula pasir
160 gm gula perang
1 sudu besar esen vanila
1/2 sudu kecil garam halus (kalau pakai salted butter tak perlu letak garam)
1/4 sudu kecil serbuk kulit kayu manis
1 sudu soda bikarbonat
150gm cip coklat putih
120gm kranberi (boleh tukar kismis, cip coklat, dan lain-lain)
1 sudi besar esen vanilla

CARA BUAT BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI 


RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI

1. Panaskan oven pada suhu 160 darjah celcius

2. Ayakkan tepung (atau gaul untuk anginkan sahaja), soda bikarbonat, garam dan serbuk kayu manis ke dalam mangkuk (bahan kering)

3. Putarkan mentega dengan gula perang, gula pasir dan esen vanilla hingga kembang.

4. Tambahkan telur dan putar sehingga sebati

5. Masukkan campuran no. 2 tadi sedikit demi sedikit hingga sebati.

6. Tambahkan cip coklat dan kranberi kering ke dalam adunan. Gaul hingga rata.

7. Boleh sejukkan adunan dalam peti jika nampak adunan sedikit berminyak atau cair.

8. Jika semuanya okay, bentukkan adunan sedikit bulat atas loyang dan atas kertas minyak. Pastikan jarang antara satu biskut.

9. Bakar sehingga ia perang dalam 20-25 minit.

10. Sejukkan atas rak penyejuk sebelum masukkan ke dalam bekas.

Mudahkan buat RESIPI BISKUT RAYA CHEF ANIS NABILAH BISKUT CIP COKLAT PUTIH DAN KRANBERI ? 

Selamat mencuba ye kawan-kawan. Jangan lupa pos sebekas kat mummy ye..hehehe. 


You Might Also Like

13 comments

  1. macam resepi ala-ala biskut glamer tu.. sedapnya..

    ReplyDelete
  2. Sedapnya.. Kalau rajin boleh cuba buat nie..

    ReplyDelete
  3. bestnyer dapat jumpa chef anis yang santek ni!

    ReplyDelete
  4. wah mood raya dah datang ni kak. senang resepi tu. boleh lah buat ye. tak yah nak beli2 dah.

    ReplyDelete
  5. Nampak senag plak resepi...rasa nak buat kuih sendiri tau raya ni...hehehehe...

    ReplyDelete
  6. Wah..mcm senang ja resipi ni..btw kita suka sgt chef anis ni

    ReplyDelete
  7. wah menarik..dapat belajar dengan chef anis

    ReplyDelete
  8. waaa nampak sedap biskut tu... mesti sedap ni kalao dapat masa musim raya.. :)


    Jalan-jalan Sini,

    Website Tempah Kuih Semperit Enak.

    ReplyDelete
  9. Tq kak linda untuk resepi biskut raya ne.

    ReplyDelete
  10. Sedap n mudah resepinya, boleh cuba nanti..

    ReplyDelete
  11. Ok..simpan resepi ini...Tok buat nanti...

    ReplyDelete
  12. Raya ni boleh try buat biskut ni!

    ReplyDelete
  13. kak !! orang amik resepi ye.. nanti orang try buat.. ntah ape rupa la nanti.. harap boleh la telan.. hahaha~

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Nanti saya blogwalking kembali ye :) - Linda -