Shoplinks.Asia

MANDIKAN ANAK BARU LAHIR DENGAN AIR REBUSAN KAYU SEPANG

MANDIKAN ANAK BARU LAHIR DENGAN AIR REBUSAN KAYU SEPANG .  Sape yang sebijik macam mummy? Mummy mandikan anak-anak dari anak pertama (Dhia ...

MANDIKAN ANAK BARU LAHIR DENGAN AIR REBUSAN KAYU SEPANG . Sape yang sebijik macam mummy? Mummy mandikan anak-anak dari anak pertama (Dhia Batrisya) hinggalah anak ketiga (Daim Naufal) dengan air rebusan kayu sepang. Eh..tok mak yang mandikan sebenarnya. Mummy biasanya akan mandikan baby selepas abes pantang. Masa baru lahir dan dalam pantang memang tak mandikan dengan sabun. 2 minggu pertama tu..tok mak bebudak ni akan rebuskan air kayu sepang. Jadi...mereka hanya mandi dengan air rebusan kayu sepang je.


Gambar dari google. Kayu sepamg tok mak dah simpan mana ntah :)

Ada yang panggilnya dengan nama Secang atau beberapa daerah menyebutnya Sepang merupakan tanaman yang  banyak manfaat pada kulit kayunya untuk perdagangan rempah-rempah. Tanaman yang bernama latin (Caesalpinia sappan L) ada banyak khasiatnya.

Brazilin dari kayu secang teruji secara ilmiah bersifat antioksidan, antibakteria, anti-inflamasi, anti-photoaging, hypoglycemic (menurunkan kadar lemak), vasorelaxant (relax kan pembuluh darah), hepatoprotective (melindungi hati) dan anti-acne (anti jerawat).

MANDIKAN ANAK BARU LAHIR DENGAN AIR REBUSAN KAYU SEPANG


Daim Naufal - Day 1




Kenapa mandikan anak baru lahir dengan air rebusan kayu sepang? Orang tetua ni..ada masa dorang akan cerita A-Z. Ada masa, dorang macam tak nak cerita sepenuhnya. Bila mummy tanya Tok Mak, kenapa mandi dengan air kayu sepang? Tok mak hanya jawab. Bagus untuk kulit.


Awal-awal tu, dalam masa 2 minggu mandi dengan kayu sepang. Mummy tengok, macam biasa je bebudak ni. Kulit tak de lah lawa sangat. Still ada bebintik..macam ruam susu.

Cara mandikan baby dengan kayu sepang :
1. Rebuskan beberapa keping halus kayu sepang.

2. Campurkan dalam air biasa

3. Mandikan terus baby dalam tub nya dengan air tersebut.

4. Tak perlu bilas dengan air lain. 


KAYU SEPANG CANTIKKAN KULIT ANAK


Lama kelamaan, mummy nampak hasilnya. Rupanya, kayu sepang ni memang bagus. Kalau bayi ruam susu. Sekejap je hilang. Kadang-kadang ada bebintik merah kat kulit muka..tup...tup. Lepas tu, dah tak ada.


Adik ipar pun kata bagus mandi air kayu sepang. Sebab tok mak ada bagi dorang pakai  juga untuk mandikan baby.

KAT MANA NAK DAPATKAN KAYU SEPANG?

Jangan contact mummy untuk beli kayu sepang ye. Sebab mummy pun tak pasti kayu ni tok mak beli di mana. 

Cuma, tok mak kata ada jual kedai ubat cina atau kedai India yang jual rempah ratus.

Harga tak mahal.

Dengar kata...kalau kulit gatal-gatal. Buat mandi je..insyaallah gatal pun cepat hilang. Ada yang kata juga..ianya boleh buat minum.

Ha..buat minum tu mummy tak berani. Kena tanya kedai yang beli tu ye. 

Kayu sepang ni..lepas rebus warna nya akan jadi sedikit kemerahan. 

Jangan terkejut..kalau tengok warna merah tu tau.

Bagi yang nak cuba jika kulit anak tu gatal-gatal atau nak bagi kulit anak cantik. Cublah bagi mandi air sepang.

Cantik menawan sampai besar tu..mummy tak jamin. Sebab anak mummy ni paling beso umurnya 4 tahun. Alhamdulillah tengok kulit anak-anak ni nampak bersih.



You Might Also Like

8 comments

  1. oo buat mandi baby ye..haritu mak kita masak untuk kita yang dalam pantang ni..minum suam-suam..pahittttttt...hahaha

    ReplyDelete
  2. Oh..macam tu..anak saya mandi air biasa aje...mungkin anak seterudnya nanti kita guna air rebusan kayu sepang ni =)

    ReplyDelete
  3. Sy mandikan anak anak air biasa je kak..baca entry akak nih baru tahu kegunaannya

    ReplyDelete
  4. OOo....boleh take noted tok bby akan dtg..InsyaÄllah..

    ReplyDelete
  5. Lyn anak2 akak pon mandi ngan kayu sepang ni gak .. hehehe pastu masa dalam pantang akak mmg minum air kayi sepang ni.. org panggil air sepang kederang.. elok utk rahim kita lyn..

    ReplyDelete
  6. Tak pernah experience baby mandi air akar kayu..kalau ibu bersalim mandi akar kayu ada dengar

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Nanti saya blogwalking kembali ye :) - Linda -