5 Tips Sahur Dari Mummy

5 Tips Sahur Dari Mummy - Salam 7 likur, dalam diam tak diam, minggu depan kita akan sambut Hari Raya Aidilfitri. Tetiba mummy nak sharekan 5 Tips Sahur Dari Mummy Ramadan pulak, ye ! Kenapa dah hujung-hujung Ramadan baru nak share 5 Tips Sahur Dari Mummy ?




5 Tips Sahur Dari Mummy

Okay, sebenarnya mummy nak menulis tentang 5 Tips Sahur Dari Mummy sebab hujung-hujung Ramadan ni badan jadi lemau. Nak bangun sahur pun liat ! Ada yang letih sebab banyak buat persiapan raya, kuih raya dan ada juga yang aktif berqiamulail. Nak kejar malam lailatulqadar. Pastu terlelap sampai pagi. Ye dak?

Sahur sebenarnya sangat penting, untuk perut kita tahan lapar dan dahaga. Kerana kita akan berlapar lebih dari 12 jam (waktu Malaysia). Kalau korang rasa tak larat nak menyediakan makanan sahur seperti 


Korang boleh cuba 5 Tips Sahur Dari Mummy seperti ini :-

Nasi beras perang
Tukar makan nasi beras putih ke beras perang. Kenapa beras perang? Kalau korang nak tahu, beras perang atau Brown rice adalah beras yang mempunyai sumber karbohidrat kompleks. Ianya dapat membekalkan sumber tenaga dengan lebih perlahan dan lebih mengenyangkan

Banyakkan makan sayuran dan buah-buahan seperti kurma, pisang, dan lain-lain.


Buah-buahan dan sayuran antara menu mudah dan cepat di sediakan. Jesturu, mempunyai khasiat yayang banyak untuk tubuh badan.

Selain nanas dan timun. Korang boleh makan pisang, kurma atau salad juga.

Susu

Susu bukan sahaja memberikan badan kita kalsium untuk menguatkan gigi dan tulang. Sebenarnya, kalsium amat di perlukan dalam badan kita. Terutama para wanita, yang sentiasa hilang nutrisi kalsium. 

Susu juga akan berikan kekenyangan berpanjangan ketika kita berpuasa. 

Elakkan meminum teh semasa sahur kerana ia boleh membuat anda mengalami dehidrasi.


Teh merupakan minuman yang yang mboleh buatkan badan kita dehidrasi. Elakkkan minum teh.

Mummy suka minum air oat !  Ketika sahur 

Makan dan minum bijirin yang berserat tinggi 



Mummy memang kekangan masa untuk menyiapkan juadah bersahur. Sebab baby Daim aktif menyusu badan dari waktu malam hingga ke pagi. Apa yang mummy buat, utuk percepatkan menyediakan menu sahur ialah dengan mencampurkan minuman Quaker Oat untuk sahur. Kerana Quaker Oat memberikan mummy dan keluarga nutrien yang mencukupi dan membantu mengurangkan rasa lapar dalam tempoh yang lebih lama. 



Tidak lupa juga untuk menambahkan kurma dalam hidangan mummy juga !

Tahukah korang bahawa oat ialah Super Grain? Ia baik untuk sistem pencernaan dan jantung dan membantu membuat korang merasa kenyang lebih lama. 


Selain makan dan minum untuk sahur. Oat juga boleh buat sebagai kuih raya. Nanti mummy share kuih raya mummy dari oat ye ! 

Untuk selanjutnya, untuk meningkatkan kesedaran tentang manfaat memakan oat terutamanya untuk sahur, untuk maklumat lanjut, layari http://www.quaker.com.my
8 comments on "5 Tips Sahur Dari Mummy"
  1. nice sharing.. kalo CT jenis sahur makan nasi by 9/10 tu da perut lapar sangat. lama lama discover ckup skadar minum air or at least snack simple. mak pun da x kejut suruh makan nasi tau anak dia xkan makan ahaha.. tapi it depends on individu. ketahanan lain2.. =)

    ReplyDelete
  2. good info linda.. memang makanan berserat bagus utk shur kan..

    ReplyDelete
  3. Good sharing Linda.. next sahur boleh la cuba Quaker Oat nie kan..

    ReplyDelete
  4. alamak.
    teh o wajib kat umah ni utk berbuka dan sahur, alin.
    sib baik la takde la mudarat sgt...
    quaker oat adalah sarapan wajib aida kalau bukan Ramadhan.
    segelas. suam2. kenyang!

    ReplyDelete
  5. sahur kadang selalu terbabas tinggal beberapa minit je sebelum azan subuh. Ada oat ni senang la terus bancuh and minum je

    ReplyDelete
  6. ramai org bgi tips, minum oat waktu sahur boleh bgi kita kenyang lama di siang hari..boleh la cuba nnti time nak ganti posa...

    ReplyDelete
  7. Owh.. Teh pun boleh menyebabkan dehidrasi ye mummy.. sha ingatkan kopi dan nescafe je.. Tq share mummy linda..

    ReplyDelete

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com