Konflik Dengan Generasi Babyboomer, X, Y? Apa tu?

Konflik Dengan Generasi Babyboomer, X, Y? Apa tu? - Teringat dengan opis mummy. Budak baru muda mesti tak boleh sekepala dengan bos sama jantina (perempuan dengan perempuan) yang berumur. Pernahlah dulu, seorang budak ni hanya mampu kerja selama 2 minggu je. Tak boleh masuk dengan bos berumur 60 tahun. 

Konflik Dengan Generasi Babyboomer, X, Y? Apa tu?



Bila ada perbezaan umur yang banyak. Kadang-kadang idea kita, mereka tak boleh terima. Adakala, idea dia, kita tak boleh terima. Ada pernah perasan tak benda ni berlaku di sekeliling korang? Semua ini ada kaitan dengan Konflik Dengan Generasi Baby boomer, X, Y? Apa tu? Pendek cerita, ini di namakan HUMAN BEHAVIOUR. Secara amnya, konflik dalam generasi golongan tersebut. 



Masih teringat mummy dengan subjek Organizational Behavior di Universiti suatu masa dulu. Zaman belajar tu dulu tak faham sangat kaitan subjek ni. Dah kerja baru faham.



Konflik Dengan Generasi Babyboomer, X, Y? Apa tu? - Teringat dengan opis mummy. Budak baru muda mesti tak boleh sekepala dengan bos sama jantina (perempuan dengan perempuan) yang berumur. Pernahlah dulu, seorang budak ni hanya mampu kerja selama 2 minggu je. Tak boleh masuk dengan bos berumur 60 tahun.     Konflik Dengan Generasi Babyboomer, X, Y? Apa tu?  Bila ada perbezaan umur yang banyak. Kadang-kadang idea kita, mereka tak boleh terima. Adakala, idea dia, kita tak boleh terima. Ada pernah perasan tak benda ni berlaku di sekeliling korang? Semua ini ada kaitan dengan Konflik Dengan Generasi Baby boomer, X, Y? Apa tu? Pendek cerita, ini di namakan HUMAN BEHAVIOUR. Secara amnya, konflik dalam generasi golongan tersebut.    Masih teringat mummy dengan subjek Organizational Behavior di Universiti suatu masa dulu. Zaman belajar tu dulu tak faham sangat kaitan subjek ni. Dah kerja baru faham.          Apa Itu Babyboomer, X, Y?    Sebenarnya ada 4 characteristic iaitu Tradisional (lahir pada tahun 1901-1924) mereka ini melalui zaman kesukaran lelagi zaman perang.    Baby Boomers (lahir pada tahun 1946 -1964) di mana mereka ini adalah individu kelahhiran dunia baru selepas perang. Banyak pengalaman dalam bentukkan negara.    Generation X lahir pada tahun 1965 - 1980 mummy terbaca di Google mereka terangkan bahawa mereka ini "are experienced, in many ways, a very tumultuous time, with the issues of the day being things such as Watergate, the development of 'latchkey kids' (children who came home from school and did not have a parent home when they got there due to dual-income families), and the energy crisis.    Seterusnya...generasi millennium atau GEN Y. lahir pada tahun 1980-2000 dimana mereka ini lahir di zaman teknologi.    Perbezaan 4 generasi ini memang berbeza.    Traditional : cenderung kepada undang-undang, displin, keluarga, kerja keras, percaya pada kerajaan    Baby Boomers: Anti-perang, anti-government, adil,     Generasi X : balance, suka pada pembaharuan, boleh ikut pembaharuan, setia    Generasi Y : suka kepada kepuasan, sosial, konfiden yang tinggi, berdikari, suka kepada pembaharuan, suka kepada teknologi    Sebenarnya...ni random..nak mendalam ke study lagi sendiri ye.    Kesimpulan dari entri hari ini. Untuk sesuaikan diri kita dengan generasi lain. Kita perlu faham mereka juga. Dalam masa yang sama terangkan secara baik jika ada pertelingkahan berlaku.    Tak boleh juga sekepala dengan itu bos? Resign dan cari kerja lain lah jawabnya hehehe
Gambar sumber Google


Apa Itu Babyboomer, X, Y? 


Sebenarnya ada 4 characteristic iaitu Tradisional (lahir pada tahun 1901-1924) mereka ini melalui zaman kesukaran lelagi zaman perang.

Baby Boomers (lahir pada tahun 1946 -1964) di mana mereka ini adalah individu kelahhiran dunia baru selepas perang. Banyak pengalaman dalam bentukkan negara.

Generation X lahir pada tahun 1965 - 1980 mummy terbaca di Google mereka terangkan bahawa mereka ini "are experienced, in many ways, a very tumultuous time, with the issues of the day being things such as Watergate, the development of 'latchkey kids' (children who came home from school and did not have a parent home when they got there due to dual-income families), and the energy crisis.

Seterusnya...generasi millennium atau GEN Y. lahir pada tahun 1980-2000 dimana mereka ini lahir di zaman teknologi.

Perbezaan 4 generasi ini memang berbeza.

Traditional : cenderung kepada undang-undang, displin, keluarga, kerja keras, percaya pada kerajaan

Baby Boomers: Anti-perang, anti-government, adil, 

Generasi X : balance, suka pada pembaharuan, boleh ikut pembaharuan, setia

Generasi Y : suka kepada kepuasan, sosial, konfiden yang tinggi, berdikari, suka kepada pembaharuan, suka kepada teknologi

Sebenarnya...ni random..nak mendalam ke study lagi sendiri ye.

Kesimpulan dari entri hari ini. Untuk sesuaikan diri kita dengan generasi lain. Kita perlu faham mereka juga. Dalam masa yang sama terangkan secara baik jika ada pertelingkahan berlaku.

Tak boleh juga sekepala dengan itu bos? Resign dan cari kerja lain lah jawabnya hehehe


5 comments on "Konflik Dengan Generasi Babyboomer, X, Y? Apa tu?"
  1. Perbezaan yang sangat ketara.. Tambah-tambah dengan generasi terbaru ini..

    ReplyDelete
  2. memang betul semuanya tu linda.. boleh nampak bila compare ketia2 generasi ni sekarang

    ReplyDelete
  3. Akak setuju..betul la tu banyak giler perbezaan..jauh sangat beza compare generasi baya2 kita

    ReplyDelete
  4. Baru Kak Sue tau, Kak Sue nie gen X.. masa join event blogger ada sebut pasal nie tapi macam tak paham sangat..

    ReplyDelete
  5. Hee kalau dekat kolej, kiteorg dikategorikan sebagai generasi strawberry masam sebab selalu sentap huu.

    ReplyDelete

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com