KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK

KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK - Assalamualaikum, Salam Jumaat semua. Allahu rasa macam dah lama sangat tak ada update per...

KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK - Assalamualaikum, Salam Jumaat semua. Allahu rasa macam dah lama sangat tak ada update perihal masak-masak. Mummy memang suka masak, cuma kekadang tu, tak sempat pulak nak update apa-apa. Kejar masa buat itu dan ini. Baru-baru ini, Dhia minta buatkan kacang kuda rebus untuknya. Kacang kuda rebus (Chickpeas in English).


KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK


KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK kami ini, merupakan menu pertama kali mummy masak haha. Seumur hidup, tak pernah buat sendiri pun KACANG KUDA REBUS . Dasyat, kan? Haha.

Kacang kuda sebelum rebus sangatlah keras, maka mummy rendam semalaman dan rebus esok pagi. Alhamdulillah lembut KACANG KUDA REBUS.

CARA MASAK KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK



KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK - Assalamualaikum, Salam Jumaat semua. Allahu rasa macam dah lama sangat tak ada update perihal masak-masak. Mummy memang suka masak, cuma kekadang tu, tak sempat pulak nak update apa-apa. Kejar masa buat itu dan ini. Baru-baru ini, Dhia minta buatkan kacang kuda rebus untuknya. Kacang kuda rebus (Chickpeas in English).   KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK   KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK kami ini, merupakan menu pertama kali mummy masak haha. Seumur hidup, tak pernah buat sendiri pun KACANG KUDA REBUS . Dasyat, kan? Haha.    Kacang kuda sebelum rebus sangatlah keras, maka mummy rendam semalaman dan rebus esok pagi. Alhamdulillah lembut KACANG KUDA REBUS.    CARA MASAK KACANG KUDA REBUS CHICKPEAS KESUKAAN ANAK-ANAK

Macamana mummy masak kacang kuda rebus? Okay, ni cara mummy sendirilah ye !

1. Rendam kacang kuda semalaman

2. Rebus keesokkan harinya dengan air, garam, daun kari, bawang merah.

3. Dalam masa sejam atau dah empuk. 

4. Tapis dan makan.

Ada setengah orang letak cili kering., Tapi, anak-nak kami tak makan pedas. Makanya, ni sahaja cara mummy merebus.


KELEBIHAN MEMAKAN KACANG KUDA

Sebenarnya memakan kacang kuda adalah bagus. Banyak kelebihannya, seperti :-


1. Membantu Mengawal Paras Gula dalam Darah

2. Meningkatkan Rasa Kenyang dan Membantu Mengurangkan Barat Badan

3. Membantu Proses Pencernaan disebabkan Kandungan Serat yang Tinggi

4. Membantu Mengelakkan Penyakit Jantung dan Kanser

5. Memberikan Vitamin dan Mineral yang Diperlukan

6. Sumber Utama Protein Berasaskan Tumbuhan


You Might Also Like

9 comments

  1. Akak pun suka kacang rebus..alaaaa..lama x makan..selalu beli kat pasar malam..siap ada biji sawi dan cili kering tu...sedapppp....terus teringin plak ha

    ReplyDelete
  2. kalau betul2 lembut tu, mmg umphh

    ReplyDelete
  3. Sedapnya dapat makan kacang kuda panas-panas sebagai kudapan minum petang atau tengok tv kan. TQ share cara masak. heehhe

    ReplyDelete
  4. Sedap tu kak. Boleh jadi addicted makan lagi2 kalau tgh tgk drama. Hehe

    ReplyDelete
  5. rasanya rabia tak pernah makan lagi kacang kuda ni

    ReplyDelete
  6. Sedapnya kacang kuda rebus. dapat yang panas panas lagi syok je makan

    ReplyDelete
  7. Senang je rupanya.. Save dulu.. nanti boleh buat untuk anak-anak..

    ReplyDelete
  8. alahai... aida kurang minat kacang ni tau, alin.
    aida suka gajus!
    yg ni dulu kala, ada member tu suka giler.
    tiap kali kuar psr mlm kat KL, sure beli ni tau.

    ReplyDelete
  9. suka jugak kacang ni, kalau g pasar malam mesti beli

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Nanti saya blogwalking kembali ye :) - Linda -