KENAPA ANAK-ANAK PERLU AKTIF BERSUKAN?

KENAPA ANAK-ANAK PERLU AKTIF BERSUKAN? - Anak yang aktif adalah anak yang bijak. Betul ke? Betul atau tidak adalah sangat subjektif. Tapi, mummy setuju dengan kenyataan anak bijak adalah anak yang aktif bersukan. Sebab itulah dalam persekolahan, kokurikulum sangat penting !

Yup, mummy masih mentah dalam dunia keibubapaan. Tapi, setiap hari mummy akan sedaya upaya mempelajari ilmu keibubapaan tanpa henti. 
Anak kami, bukannya lahir-lahir sudah bijak, pandai berkata-kata dan mampu berdiri di atas pentas untuk membuat persembahan di khalayak orang ramai.

KENAPA ANAK-ANAK PERLU AKTIF BERSUKAN?

Sebelum mummy cerita lebih lanjut tentang kenapa anak-anak perlu aktif bersukan. Mummy cerita terlebih dahulu aktiviti anak kami minggu lepas di KidZania Kuala Lumpur

5 SEBAB SUKAN ITU PENTING :


Antara 5 Sebab Sukan itu penting :-

1) Keyakinan Diri Yang Tinggi

Anak kami telah mempunyai confident level yang tinggi, mummy sendiri terkejut apabila mereka sendiri nak buat show di KidZania Kuala Lumpur



Antara show yang sempat mereka tunjukkan ialah Clock Dance Tower dan Magic Show. Nak ikutkan mereka nak jadi actor dan actress di slot Ejen Ali, tapi kami sudah kesuntukan masa. InsyaAllah next time ye anak-anak !


Serius, mummy masa umur 5, 6 tahun tak berani naik atas pentas. Siap pakej menangis lagi bila mak dan abah suruh naik pentas !

Sampai besar gajah la ni pun, masih seram sejuk kalau disuruh naik ke pentas hihihi.

Confident level anak-anak kami ni tinggi mungkin kerana pendedahan awal terhadap sukan yang kami perkenalkan pada mereka seawal umur 1 tahun (berenang), kemudian kelas menari ballet dan lelain lagi.






2) Sukan Bagus Untuk Perkembangan Motor Halus dan Kasar

Motor halus dan kasar adalah 2 komponen sangat penting untuk pertumbuhan otak anak-anak. Sukan adalah aktiviti yang sihat untuk perkembangan kedua-dua motor ini.

5 tahun - presentation

Karaoke secara terbuka


3) Sukan Untuk Jadi Kreatif

Sukan bukanlah satu benda mudah, ianya memerlukan idea dan kekreatifan diri. Bila anak kerap bersukan mereka akan lebih menjadi kreatif serta bijak menyelesaikan satu-satu masalah.



4) Sukan Memupuk Sifat Kerjasama

Sukan merupakan aktiviti kerjasama, anak-anak yang aktif bersukan. Mereka akan faham erti kerjasama antara satu sama lain !



5) Sukan Bukan Tuntutan Sekolah

Tanamkan dalam diri anak-anak bahawa sukan bukanlah tuntutan sekolah semata-mata. Ianya boleh menjadi halangan untuk anak menjadi aktif kelak !

Tinggal di pangsapuri, tiada tempat untuk anak bersukan bukanlah satu masalah besar bagi kami.


Kami hantarkan sahaja mereka ke KidZania Kuala Lumpur. Pelbagai aktiviti untuk motor kasar dan halus mereka ada di sana ! Tak percaya, jom ke KidZania !

Selanjutnya mengenai KidZania Kuala Lumpur , boleh layari www.kidzania.com.my

13 comments on "KENAPA ANAK-ANAK PERLU AKTIF BERSUKAN?"
  1. betul sangat mummy..budak2 ni kalau kita didik dari awal dengan dedahkan dorang pada aktiviti2 macam ni,dorang tahu erti kerjasama & pandai bergaul..kalau time kita masa umur2 camni dulu, kalau boleh elak, mmg elak nak exposed kat public..maluuuu..haha

    ReplyDelete
  2. Bersukan memang bagus untuk gaya hidup aktif disamping menyihatkan badan dapat juga mencergaskan akal.

    ReplyDelete
  3. bersukan ni banyak kebaikan utk kanak2. kita kena sentiasa galakkan mereka utk bersukan kan.

    ReplyDelete
  4. Betul tu kak..supaya kanak-kanak lebih yakin terutama sekali bila berdepan dengan orang ramai. Bila aktif bersukan insyaÁllah ia lebih mendedahkan diri untuk berjumpa dengan orang..

    ReplyDelete
  5. bersukan memang perlu utk latih anak anak kita sentiasa aktif dan cergas.. barulah minda pon cerdas sama.. parents pon ambil peluang join sekali aktivit sukan bersama anak.. barulah family bonding..

    ReplyDelete
  6. bagus ni aktiviti sukan ye memupuk kesemua perkara yg bagus

    ReplyDelete
  7. btol, mek stuju. kalau tak nanti ank susah nak faham. contohnya kalau kita ckap berlari tu nanti jadi mengah. mengah tu macam mana nak tafsirkan kalau mereka sendiri tak merasai.

    ReplyDelete
  8. banyak yang anak-anak belajar semasa bersukan antaranya Dorang belajar bekerjasama, belajar sabar dengan peraturan sukan.

    ReplyDelete
  9. betul-betul, disamping tu dapat berkenalan dgn kawan. kita yang dewasa pun perlu untuk kesihatan juga

    ReplyDelete
  10. Perkongsian yang bagus.. Sukan bukan sahaja bagus untuk anak-anak malah mebantu perkembangan anak-anak ye sis..

    ReplyDelete
  11. Bagus kalau ada aktiviti macam nie kan Linda. Anak-anak sekarang termasuk anak Kak Sue kurang aktiviti luar dah..

    ReplyDelete

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com