6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

Chia Seed Organik atau Chia Seed Semulajadi /Natural pilihan mummy? Sejak dua menjak ini, ramai p...

Chia Seed Organik atau Chia Seed Semulajadi /Natural pilihan mummy? Sejak dua menjak ini, ramai pula kawan-kawan mummy minum air bersama Chia Seed. Mummy pun mula lah, nak mencuba juga. Tapi..dalam di lema nak cuba Chia Seed Organik atau Natural Chia Seed, ye !

Sebelum mummy cerita lebih panjang, jom berkenalan dulu dengan Chia Seed. Mummy pun baru je kenal Chia Seed ini beberapa bulan yang lalu. Rupanya, bukan semua orang kenal Chia Seed ini.



6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed


APAKAH DIA CHIA SEED?

Chia Seed ini makanan tambahan ke? Suplemen ke? Oh tidak !! Semuanya bukan. Salvia Hispanica atau yang lebih dikenali lagi sebagai biji chia atau chia seed, merupakan  sejenis tumbuhan berbunga yang tergolong dalam keluarga pudina dan berasal daripada Mexico dan Guatemala.


CHIA SEED TU, BIJI SELASIH KE?


Bukan...banyak beza Chia Seed dan biji selasih.

3 perbezaan antara biji selasih dan chia seed :-

1. Cara penyediaanya. 
Biji selasih hendaklah di rendam sebelum di gunakan. Manakala Chia seed pula, boleh di makan begitu sahaja. Juga boleh ditaburkan atau dicampurkan ke jus, yogurt, pudding, salad, atau makan bersama nasi putih. 

2. Warna yang berbeza. 
Biji selasih berwarna hitam. Akan muncul selaput putih jernih yang menyeliputi menyelimuti biji selasih dalam air. Chia Seed juga berwarna hitam, ada juga yang berwarna lain mengikut gred.

3. Khasiat dan Kebaikan Berbeza

Biji selasih ada manfaatnya tersendiri. Menjadi ubat-ubatan untuk suku kaum Ayurvedic dan dalam pengubatan China. Biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan sakit kepala, mengurangkan sakit sendi, dan lain-lain lagi. 

Chia Seed juga mengandungi banyak khasiat dan kebaikannya juga:

1. Dapat Melawan Diabetes

2. Mengandungi Serat yang banyak
Amat  penting untuk sistem penghadaman.

3. Mengekalkan Kekuatan Gusi dan Tulang
Kalsium yang tinggi.

4. Mempunyai Mangan
Mangan amat baik untuk tulang dan dapat membantu badan kita untuk menggunakan nutrien lain seperti Biotin dan thiamin. 

 5. Lebih Bnayak Fosforus
Fosforus juga amat penting untuk mensynthesizekan protein (pertumbuhan dan untuk pembaikan) sel serta tisu tubuh badan kita.

6. Kaya Dengan Protein
Biji Chia seed juga adalah merupakan salah satu sumber protein bagi golongan vegetarian dan ianya  tidak mempunyai sebarang kolesterol. 

 7.  Dapat Menstabilkan Gula dalam Darah
Pengambilan biji chia seed juga amat berkesan untuk menstabilkan gula dalam darah kita disamping dapat melawan rintangan bagi insulin yang telah terikat dalam peningkatan pada lemak perut (belly fat). Rintangan yang  jenis ini adalah amat berbahaya bagi kesihatan diri kita secara keseluruhanya.


 8. Mudah  Berasa Kenyang
Tryptophan adalah merupakan satu sejenis asid amino yang telah ditemui pada ayam belanda. Ianya juga turut ditemui dalam biji Chia Seed. Walaupun tryptophan akan memberikan  kesan mengantuk selepas makan, namun ianya juga amat berpotensi untuk membantu mengawal selera makan anda (mudah berasa kenyang), memberikan tidur yang selesa dan membantu untuk meningkatkan mood anda seharian.

9. Dapat Meningkatkan Kesihatan Jantung
Kajian daripada Klinik Cleveland turut menyatakan bahawa biji chia seed telah sememangnya terbukti dalam meningkatkan tekanan darah untuk para pesakit kencing manis. Ianya juga boleh meningkatkan kolesterol sihat untuk tubuh dan pada masa yang sama dapat mengurangkan jumlah kolesterol, LDL dan juga trigliserida.

10. Penuh dan kaya dengan Omega-3 
Biji Chia Seed adalah penuh dan kaya dengan asid lemak omega-3, amat penting untuk kesihatan otak.



6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

APA PERBEZAAN CHIA SEED NATURAL DAN CHIA SEED ORAGANIK

Ada kawan mummy cadangkan Organic Chia Seed dan ada juga mencadangkan Natural Chia Seed. 

Beza antara Organic Chia Seed dan  Natural Chia Seed. Organic Chia Seed secara semula jadi mempunyai rintangan serangga. Mereka akan menggunakan kawalan rumpai manual.

Manakala, sijil organik perlu di bayar USD1.5/kg. Jadi, kenapa perlu bayar lebih dengan Organic Chia Seed? Mummy terus pilih Natural Chia Seed.
BAGAIMANA MEMILIH CHIA SEED YANG BAGUS?


6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

Lagi gelap warna Chia Seed, lagi kualiti tinggi chia seed tu.


6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed
Ada yang dah pudar sedikit warna chia seed. Ini, agak kurang kualiti dan khasiat Chia Seed.


6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

Kalau dah warna chia seed agak putih, khasiat chia seed ini memang tak banyak lagi. Harganya pun agak murah.

Untuk memilih chia seed yang terbaik. Jangan bandingkan harga je,ye. Lihat pada warna chia seed tersebut juga.


6 SEBAB PATUT MEMILIH JOYMIX CHIA SEED


Setelah melihat pelbagai aspek, mummy memilih Natural Chia Seed dari jenama Joymix.

Selain kebaikan Chia Seed yang sedia ada. Jom tengok sebab apa mummy memilih Joymix Chia Seed :-



6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

1. Kandungannya tinggi Omega-3.

2. Tinggi Fibre. Mudah kenyang.

3. Tinggi protien. Penting untuk tisu badan.

4. Joymix Chia Seed adalah Natural Chia Seed iaitu Chia Seed semulajadi. Tiada bahan pengawet, bahan tiruan dan dan pewarna tambahan.



6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

5. Joymix Chia Seed sangat berkualiti tinggi. Tengok pada warnanya pun dah tahu !


6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed

6. Joymix Chia Seed halal, Non GMO, Gluten Free dan juga pengiktirafan dari HACCP.


CARA MAKAN JOYMIX CHIA SEED

6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed


Campurkan 1 sudu Chia Seed ke dalam air kegemaran. Biarkan dalam beberapa minit (agak-agak kembang). Terus minum.


6 Sebab Memilih JoyMix Natural Chia Seed


Mummy suka letakkan Joymix Chia Seed ke dalam bekas air sejuk bersama hirisan lemon.

Nak diet katanya....tapi serius tau. Memang kenyang bil adah pekena Joymix Chia Seed ini.


CARA NAK BELI JOYMIX CHIA SEED

Sebelum semua beli di http://www.joypremix.com , mummy nak berikan kod promo JOYMIX CHIA SEED 


SEEDALIN10  

untuk diskaun RM10 (Natural Chia Seeds 2 x 400g).  Tarikh promo :  07.09.16 - 31.10.16. Cepat beli......



Selain itu, boleh beli juga di :-

11Street : 

Lazada : 

You Might Also Like

6 comments

  1. kannnn ramai pulak yang ambil chia seed sekarang ni,pas bersalin la nanti nak try hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try tau...cpt kenyang. Hehehe milk boosters juga

      Delete
  2. Sep sikit..saya pun amik chia seed..

    ReplyDelete
  3. ramai dah cuba chia seed ni. selalu juga saya campur dalam esp

    ReplyDelete

Sudi-sudikan lah komen ya.. Nanti boleh saya blog walking kembali :) Terima kasih banyak-banyak. LOVE, Lynda