BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 ...

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS 


BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )


Walau awal tahun lepas , Dhia ada juga menangis drama air mata ke sekolah dan minta mummy temankan. Tapi, biasalah tu kan...

Dzal pulak, 1st time sekolah tahun ni. Biasalah budak lelaki, suka pi sekolah..tak nangis apa pun masa 1st time datang sekolah. Sebab apa? Ada kawan, boleh main ! Adoiii main je tahunya .

Drama tetap ada, tapi bukan drama air mata. Dzal ni drama dia....tak nak buat kerja sekolah macam menulis, mewarna.
Tapi cikgu cakap, walau ada drama macam tu. Dzal ni, fast learner..kenal huruf dan dah tahu mengira pun.

So, kalau ada yang masih cakap sekolah KEMAS tak bagus..ntahlah. Mummy jenis malas nak kondem apa pun. Sama je semua sekolah ni, ikut jugak lah pesen anak jenis cemana.

Kena tahu perangai anak memasing..tiap anak ni, lain perangainya. 


BUAT DOH - AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS 




BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

Sebelum mula BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS , Dhia dan Dzal bahagi-bahagikan coklat dan airk kotak pada kengkawan. Adakala kena ajar mereka sifat sedekah, jangan tamak dengan rezeki yang hadoo. Ada update dalam Instagram ( @azlinda.alin )

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

Dalam kelas depa ada yang asnaf, anak yatim serta yang kurang berkemampuan. Yang terlebih mampu pun hado jugak hehe. Tak pe, kasik adil dan saksama.

Semua pemberian ni, minta depa bawa balik. Kot-kot ada mak pak yang agak pro choice kan. Nanti gigi anak rosak, cepat patah. Ehmmmm..dah gigi susu pun kan. Memang lah akan patah dan rosak. 

Tapi, sekolah bebudak ni mak pak memang sekepala...jenis relax n cool macam kami juga hehehe

okay berbalik AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS . aktiviti pertama ini adalah buat doh bersama-sama !

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

Buat doh adalah satu proses penting sebelum anak-anak di berikan kerja -kerja sekolah melukis, menulis dan mewarna. Membuat doh ini dapat melatih anak-anak kecil supaya tangan, otot-otot tangan mereka lembut.

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )


Sesuai untuk Dzal tu lah, ada je alasan bila suruh menulis. Korang boleh tengok kat YouTube. Dzal cakap pegang pensil ni penat haha. CIkgu sampai ketawa terbahak-bahak, selama beliau jadi cikgu selama 12 tahun..tak pernah jumpa student macam Dzal. Kreatif cikgu cakap haha.

Kreatif dengan alasan !  Jom tengok cara buat doh :-

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

CARA BUAT DOH :-

1.  2 cawan tepung gandum


BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

2. 1 cawan garam


BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

3. Gaulkan hingga sebati

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

4. Masukkan 1 cawan air

5. 2 sudu minyak masak

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

6. Uli sampai jadi, jangan borak je..hehehe

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

7. Letakkan pewarna dan uli lagi



BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

8. Siap !!

BUAT DOH : AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK-ANAK DI SEKOLAH KEMAS - KEMAS ini, mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan. Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak, mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama-sama anak. Walau Dhia dah pernah bersekolah di sini tahun lepas, tapi sistem pembelajarannya setiap tahun tak sama. Tak ada sindrom bosan buat aktiviti dan benda yang sama macam tahun lepas. Ada yang cakap, alaaaaa TABIKA KEMAS ini sekolah main dan makan je ! Nanti anak tak pandai mana. Ehemmmmm. Dhia tu, tahun lepas 5 tahun ye..dah boleh membaca dah pun. Abes wasap mummy dok baca sekuat hati (apooooo ! )

havoc !


Dah siap nak kena bawa balik, jadikan huruf A, B, C sampai Z pulak huhu


Ni je geng yang sempat amek gambo


gigih cari bekas kat Mr DIY nak asingkan doh, malam nanti nak sambung buat lagi. A,B,C...tempat letak doh pun dah siap-siap beli tu. Malas nak DIY. Cari kat Mr DIY je lah hahaha


Ni pula gambar hari pertama dan kedua sekolah. Cikgu anta gambar kat wasap.


aktiviti koyak kertas


menonton televisyen


Baca Ini Juga


9 comments

  1. wah bagusnya tadiba libatkan ibu bapa sekali ye nampak seronok budak2 tu

    ReplyDelete
  2. best ni, bukan anak2 je yg suka. kita yg dewasa ni pun kalau boleh main semula, pasti suka

    ReplyDelete
  3. Bagusnya.. ada penglibatan mak bapa..

    ReplyDelete
  4. Bagus ada aktiviti macam nie Linda. Tak kira sekolah kat mana pun yang penting anak kita selesa dan happy belajar kan..

    ReplyDelete
  5. wah syok nya ada aktiviti mcm ni bersama anak anak. nak kena try ni

    ReplyDelete
  6. Wow bagus sgt aktiviti camni.. boleh mengeratkan hbgan anak2 ibu bapa dan guru.

    ReplyDelete
  7. wah ada aktiviti dgn parents :)
    menarik!
    aida suka sgt aktiviti dgn anak2 gini tau.

    ReplyDelete
  8. Seronoknya ada aktiviti macam ni yang melibatkan ibu bapa juga...menarik..nampak semua enjoy

    ReplyDelete
  9. seronk ada aktiviti mcmni hee. dpt eratkan hubungan hee :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Nanti saya blogwalking kembali ye :) - Linda -