Shoplinks.Asia

Resipi Mudah Rojak Manis Kuah Kacang

Sapa suka makan rojak manis? Yeay...sep sket ! Mummy memang suka sangat rojak manis ni. Rojak manis ni lebih kurang rojak kat mamak. Cuma, ...

Sapa suka makan rojak manis? Yeay...sep sket ! Mummy memang suka sangat rojak manis ni. Rojak manis ni lebih kurang rojak kat mamak. Cuma, ada lain sedikit bahan mummy guna. Pendek kata, rojak ini,,,,buat sendiri puas hati. Boleh tambah dan kurangkan ikut citarasa sendiri.

Kenapa panggil rojak manis? Ha..bab ini, tak tahu lah...ken memang orang Johor panggil rojak manis,ye? Mummy ikutkan je panggilan yang mak bagi. Dah katanya rojak manis, maka rojak manis lah kita panggil :)


Resepi rojak manis ini tak susah pun sebenarnya..bahan utamanya adalah kuah kacang. Jom tengok resepi rojak manis ini.


Resipi Mudah Rojak Manis Kuah Kacang

RESEPI ROJAK MANIS

Resipi kuah kacang boleh refer di : SINI


Resipi Mudah Rojak Manis Kuah Kacang

BAHAN-BAHAN ROJAK MANIS

Cucur udang secukupnya 
5 biji telur rebus (ikut citarasa sendiri)
5 biji kentang, rebus hingga empuk, biar sejuk dan dipotong
Daun salad secukupnya, cuci, toskan dan potong
Tauhu (digoreng dan potong kecil)
Timun (dihiris)
Sengkuang (dihiris)
Sotong (di rebus, di toskan dan di potong)

BAHAN-BAHAN CUCUR UDANG :-)
1 1/2 cawan tepung gandum
3/4 camca besar gula halus
1/3 camca teh garam
1 camca teh penuh instant yeast
1/2 camca teh serbuk kunyit @ beberapa titik pewarna kuning makanan
1 cawan + 2 camca besar air
1/2 kg udang saiz sederhana.
1 ikat daun kucai

Resipi Mudah Rojak Manis Kuah Kacang

CARA MEMBUAT ROJAK MANIS


CUCUR UDANG :- 
1. Campurkan bahan di atas, gaulkan rata.
2. Ambil 1 senduk tepun tadi letakkan udang dalam nya dan masukkan ke dalam kuali berminyak panas
3. Goreng satu persatu hingga kuning keemasan.
4. Angkat dan toskan.
5. Setelah sejuk, boleh potong kecil.

Setelah kesemua bahan, dan telah di potong. Hidangkan dan boleh di gaulkan bersama kuah kacang. Auuummms sedap merecik tau ! Selamat mencuba 

You Might Also Like

8 comments

  1. Huwaaaa sedapnya..teringat rojak kuala pilah...

    ReplyDelete
  2. nyum..nyum..sedapnya rojak. (tadi silap pakau akaun gmail adik).hehehe

    ReplyDelete
  3. terus lapar bila tengok rojak ni...huhuuhu

    ReplyDelete
  4. Sedapnyaa rojak! Sesuai dipekena dengan ABC nih

    ReplyDelete
  5. Sedapnya rojak.. lama tak makan..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Nanti saya blogwalking kembali ye :) - Linda -