COVID-19 PENDEMIK KATA PERTUBUHAN KESIHATAN SEDUNIA (WHO)

COVID-19 ADALAH PENDEMIK, KATA PERTUBUHAN KESIHATAN SEDUNIA (WHO) - Assaalmualaikum dan selamat sejahtera semua, jarang-jarang mummy nak m...

COVID-19 ADALAH PENDEMIK, KATA PERTUBUHAN KESIHATAN SEDUNIA (WHO) - Assaalmualaikum dan selamat sejahtera semua, jarang-jarang mummy nak menulis tentang penyakit. Almaklumlah, mummy bukan doktor nak kupas isu COVID-19, tapi bila WHO memberitahu bahawa COVID-10 adalah pendemik. Bahasa-bahasa ini biasanya di tuju khas buat penyakit berjangkit yang baharu. Erm....takutnya.......... Eh korang tahu tak Pendemik tu apa?


COVID-19 PENDEMIK KATA PERTUBUHAN KESIHATAN SEDUNIA (WHO) 



Secara amnya,ianya sama tapi tak serupa ENDEMIK, EPIDEMIK dan PANDEMIK ni. Apa perbezaan antara Endemik, Epidemik dan Pandemik ?


Endemik bermaksud kejadian sesuatu penyakit yang sentiasa wujud dalam sesuatu masyarakat atau tempat. Bilangan kes penyakit tersebut sentiasa ada dan pada kadar yang stabil.

Epidemik membawak makna penyakit berjangkit yang mudah merebak di kalangan penduduk sesuatu kawasan pada waktu yang sama sehingga tidak terkawal.

Pandemik kejadian penyakit merebak ke peringkat atau skop lebih besar, merentasi negara dan benua serta ianya berlaku secara cepat dan pantas.

Macam sekarang la Covid-19 yang tersebar begitu cepat ke seluruh pelusuk dunia. 13 kali ganda merebak. 

Pendemik Influenza pernah terjadi pada zaman perang satu ketika dahulu. Di mana separuh penduduk dunia menghidapinya. Allahuakhbar, moga scientist atau pakar dapat temui penawarnya dengan cepat !

Baca Ini Juga


6 comments

  1. Risau kan, saya ada mimpi ngeri pasal corona ni, saya berdiri kat atas sebuah gunung dengan beberapa ramai orang juga di sekeliling saya. Dikelilingi kami ada tembok tinggi yang dibina macam zaman dulu-dulu. Di luar tembok ada tentera yang mengelilingi tembok tu secara berlapis-lapis. Maksudnya ada selepas tembok tu ada anggota tentera yang berada di depannya.
    Tapi yang paling ngerinya Tentera di barisan paling hadapan sedang bertempur dengan tentera penjahat yang sedang memakai crown@mahkota.
    Dan semakin lama, tentera penjahat semakin maju ke hadapan, tentera kita tak mampu berbuat apa. Saya sedang lambat laun, tembok-tembok dan tentera dihadapan akan mati dan runtuh. Apa seterusnya? Maut yang sedang menanti! Masa yang ada nilah kita bertaubat. Saya harap mimpi ngeri ni tak jadi kenyataan.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam. semoga kita semua dilindungi oleh Allah Taala daripada wabak penyakit ini, aamiin aamiin

    ReplyDelete
  3. semoga dijauhkan dari virus ni..

    ReplyDelete
  4. semoga kita semua dipelihara dari pandemik ni

    ReplyDelete
  5. Semoga kita semua terlindung dari virus covid-19 nie..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Nanti saya blogwalking kembali ye :) - Linda -