CONTOH SURAT PERJANJIAN SEWA RUMAH

Assalamualaikum wbt. Selamat Sejahtera semua ! Beberapa tahun lepas, mummy kerja dalam industri Human Resources ( Pembangunan Sumber Manusia) a.k.a HR. Pengalaman dalam agreement ini punya lah banyak. Tapi bukan mummy 100% buat agreement tau. Ada lawyer di lantik untuk mengemas kini agreement. Cuma mummy akan review jugalah sedikit agreement tu. Cerita pasal agreement, paling banyak adalah tenancy agreement yang mummy handle . Sebab apa? Sebab kami banyak foreign workers. So, banyaklah tenancy agreement rumah sewa dorang tu company kena handle. Nak di jadikan cerita tentang tenancy agreement ni. Memang banyak cara membuat tenancy agreement. Ada yang owner dah siapkan template juga, kalau kita setuju isi sedikit particulars dan sign je.

Sejak dari tu, ada jugaklah kawan-kawan mummy minta mummy buatkan tenancy agreement dan matikan setem. Setem hasil hasil ni wajib ye ! Kalau tak, tak sah agreemnt tu nanti.

Di sini, mummy nak share tentang CNTOH BUAT TENANCY AGREEMENT / PERJANJIAN SEWA RUMAH . Bukan yang mummy buat ye, hat ni hat yag vira dalam facebook. Tenancy agreement ni, paling simple. So, kalau korang nak tambah ke apa. Edit lah ikut kesesuaian.


CONTOH SURAT PERJANJIAN SEWA RUMAH


Haa, bagi anda yang baru sahaja ingin 

mengorak langkah ke pelaburan hartanah, setiap sewaan WAJIB ada surat perjanjian sewa rumah.

“Oh apa gunanya surat perjanjian tu?”

Surat perjanjian sewa rumah adalah digunakan untuk memberi perlindungan kepada tuan rumah seperti anda dan juga penyewa rumah sewa tersebut.

Kandungan surat perjanjian adalah berbeza mengikut rumah sewa tersebut, namun begitu, secara umumnya ianya boleh dikatakan sama dari segi syarat-syarat utama dalam perjanjian sewa rumah itu.

Korang kena tahu:

Sekiranya anda tidak mempunyai surat perjanjian secara bertulis yang dipersetujui oleh penyewa, anda sebagai tuan rumah akan menghadapi risiko yang lebih besar terhadap rumah sewa tersebut.












Antara Kandungan Surat Perjanjian Rumah Sewa


Antara kandungan penting dalam surat perjanjian rumah sewa adalah:


1)Muka Hadapan

2)Maklumat Penyewa

3)Jadual Pembayaran

4)Senarai Inventori

5)Syarat-syarat Perjanjian

6)Tandatangan Persetujuan




Kredit: sewanify.com
1 comment on "CONTOH SURAT PERJANJIAN SEWA RUMAH"

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com