Bella Jamal SEO Blogger dan Penulis Buku Masakan

Sebelum ini, mummy ada kongsikan kisah geng SEO Blogger modernmumthingy.com , iamfuzy.com dan bondezaidalifah.com . Kali ini, mummy nak kongsikan pula cerita seorang lagi geng SEO iaitu Bella Jamal SEO Blogger dan Penulis Buku Masakan dari www.bellajamal.com !


Bella Jamal SEO Blogger dan Penulis Buku Masakan



    Bella Jamal Blogger dan Penulis SEO


    Bella Jamal ialah seorang penulis blog SEO terkenal di Malaysia yang memberi tumpuan terutamanya kepada kulinari dan gaya hidup kontemporari. Beliau merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Kimia dari Universiti Kebangsaan Malaysia. Setelah mempunyai kerjaya korporat profesional di jabatan media sosial syarikat telekomunikasi nombor 1 negara, Bella Jamal telah menulis banyak artikel mengenai minatnya terhadap kulinari dan gaya hidup kontemporari sebagai penulis blog sambilan. Lebih-lebih lagi, dia juga seorang pencinta kucing dan suka menulis tentang haiwan peliharaan yang berbulu ini.

    Bella Jamal Menulis Blog Sejak Tahun 2016



    Dia mula gemar menulis blog pada tahun 2016. Pada zaman persekolahan, dia menyertai pertandingan esei dan menulis dan ini mendorong minatnya untuk menulis dan berkongsi di blognya yang dinamakannya ‘Ini Adalah Bellarina Natasya’. Pernah gurunya menyebut bahawa dia akan berjaya dalam bidang kewartawanan atau penulisan secara umum. Namun, dia tidak mengendahkannya dan mengejar impiannya dalam bidang sains. Selepas 5 tahun dalam industri, dia menyedari bahawa menulis adalah minatnya yang sebenar, terutamanya kerana dia berjaya mendapat maklum balas yang baik tentang artikel masakan dan haiwan peliharaan; yang ketika ini mencecah 13 juta penonton. Anda boleh melihat sekilas artikel tersebut di sini di www.bellajamal.com.


    Menulis adalah kerja yang memerlukan tumpuan dan usaha yang tinggi, tetapi untuk dikenali sebagai seorang penulis lebih sukar bagi Bella. Dia terpaksa menukar masanya di sekitar kerjayanya dan minatnya untuk menulis hampir setiap masa. Berkali-kali dia membuktikan kepada dirinya sendiri bahawa dia boleh menangani tekanan. Kali pertama dia melibatkan diri dalam blog, ia agak mengecewakan untuk mempunyai orang di sekelilingnya yang tidak menggalakkan daripada menyokong, namun, kesabaran adalah kunci utama


    Bella Jamal SEO Blogger dan Penulis Buku Masakan


    kejayaan. Kini dikelilingi oleh orang yang mendorongnya untuk sentiasa maju, banyak membantu dalam kerjanya.



    Bella Jamal Minat Menulis, Memasak dan Muzik



    Selain menulis dan memasak, Bella juga berkecimpung dalam bidang muzik. Dia mendengar pelbagai muzik dan memuja Taylor Swift, salah seorang penghibur kegemarannya. Dia boleh memainkan hampir setiap lagunya dalam kepalanya kerana dia boleh mengaitkan dengan setiap lagu. Setiap lagu membawa beberapa makna kepadanya. Lagu Taylor memberi inspirasi kepadanya untuk tidak pernah kehilangan dirinya setiap kali dia menghadapi masalah. Bagi Bella, salah satu petikan yang paling memberi inspirasi daripada Miss Swift ialah "anda perlu bekerja untuk semua yang anda dapat dan anda perlu menghargai setiap kejayaan yang dunia berikan kepada anda".

    Bella Jamal Penulis Buku Yang Bertajuk "20 Resipi Masakan Rumah Malaysia"


    Dari permulaan yang sederhana dalam bidang kulinari, perjalanan itu telah membawanya hampir ke puncak. Bella Jamal kini menjadi ikutan ramai, mencari ilham. Ia sentiasa membawa yang terbaik dalam setiap pengikutnya. Tahun lalu, dia memulakan langkah kecil lebih jauh dengan memperkenalkan buku masakan pertamanya bertajuk "20 Resipi Masakan Rumah Malaysia". Buku itu adalah penukaran daripada kandungan berasaskan blognya.

    Apa yang lebih memotivasikan minatnya ialah harapan yang dia ada untuk memberi inspirasi kepada orang lain menggunakan kreativitinya dalam masakan. Satu kemahiran yang dia ada yang dia kongsikan dengan pengikutnya. Kebanyakan resepi yang dikongsikan hanya menggunakan kaedah dan bahan yang paling mudah, asli masakan Malaysia. Hidangannya bagaimanapun berbeza dari segi rasa dan persembahan walaupun penyediaannya agak ringkas, cepat, dan hidangan yang lazat. Perkara ini mendapat perhatian ramai suri rumah dan kumpulan kerja yang sibuk kerana mengambil masa yang singkat untuk membuat persediaan. Resipi beliau sentiasa dikongsi di Facebook dan platform media sosial yang lain.


    Artikel yang paling kerap dilihat di halamannya iaitu Resepi Ayam Masak Sambal Hijau yang menekankan tentang kepedasan masakan Malaysia, Cara Memasak Maggi Kari Sedap menjadi mi segera 5 minit dengan kelainan masakan rumah, dan Resepi Masak Lodeh sebagai salah satu hidangan utama. semasa perayaan kini menarik lebih ramai pengikut ke tapaknya. Semak resipi dalam buku terulung beliau bertajuk "20 Resipi Masakan Rumah Malaysia". Selain itu, bagi pemilik kucing, artikel Petua Cara Bagi Kucing Makan Ubat bercakap tentang cara paling mudah untuk menipu kucing anda supaya memakan ubatnya.


    Pada masa yang sama, Bella juga tidak ketinggalan mengikuti trend semasa acara dunia yang serba pantas. Dia menghadiri kebanyakan acara melalui jemputan yang datang berulang kali seperti ombak. Beliau sering dijemput untuk memberi ulasan makanan untuk restoran yang baru dibuka di sekitar Lembah Klang. Dia telah menghadiri acara kecantikan dan gaya hidup oleh beberapa jenama utama di negara ini. Apatah lagi, dia turut diundang ke acara hiburan glamor yang disiarkan di TV Nasional di mana dia berpeluang bertemu dengan beberapa artis terkenal di negaranya. Ini membawa kegembiraan kepadanya kerana Bella adalah peminat tegar dunia hiburan Malaysia, ia adalah impian yang menjadi kenyataan.

    Selepas penerbitan buku pertamanya, "20 Resipi Masakan Rumah Malaysia", ia dengan cepat mendapat pengiktirafan dalam Anugerah Buku Masakan Dunia Gourmand. Selain itu, ia juga tersenarai dalam calon-calon Budaya Makanan Musim Tuai Autumn Harvest 2020 & Winter Harvest Food Culture 2020 untuk Anugerah Buku Masakan Dunia Gourmand (2021). Walaupun buku itu tidak dipilih untuk Best in The World Shortlist FOOD CULTURE 2021, Gourmand Awards 2021, Bella gembira dengan pencapaian tersenarai sebagai calon Anugerah Buku Masakan Dunia Gourmand yang terkenal dan mewakili Malaysia. Ia lebih daripada apa yang dia harapkan ketika dia memulakan perjalanannya. Dia sudah mempunyai banyak rancangan tentang cara untuk menceburi industri ini.

    Bella Jamal SEO Blogger dan Penulis Buku Masakan



    Ia sentiasa menjadi matlamat Bella Jamal selama ini untuk menyentuh orang lain dengan ideanya dalam masakan dan membawa yang terbaik daripada orang ramai. Dia tidak sabar-sabar untuk berkongsi idea baharu yang akan membolehkannya berkembang maju dalam dunia masakan. Bagi Bella, hidup tidak lengkap tanpa warna makanan.


    Be First to Post Comment !
    Post a Comment

    Welcome back , guys !

    Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

    For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com