Apa kita kena buat bila anak 7 tahun by Daie Hadhari.

Apa kita kena buat bila anak 7 tahun by Daie Hadhari. Dhia next year 7 tahun, bila mummy terbaca artikel ni. Rasa menarik pulak. Banyak ilmu baru dari perkongsian Daie Hadhari ni. Dan artikel ni, sebenarnya mummy terima dari group WhatsApp 

Apa kita kena buat bila anak 7 tahun by Daie Hadhari. 




Perangai ank berubah dari tahun ke tahun, biasalah. Mereka ada persekitaran yang berlaianan sepanjang tumbesaran.

Ada keluarga, rakan sekolah, jiran, sedara mara. 



Suka bergambar, suka posing. Tapi, ada kala tak mahu juga! 



Okay jom kita baca perkongsian menarik.  Apa kita kena buat bila anak 7 tahun by Daie Hadhari.

1. Perhatikan kesukaan anak-anak. Seawal 7 tahun, anak dah ada kesukaan. Cth: "Dalam kereta dia start cerita, kakak suka....". Maksudnya kecenderungan dah ada. Dia guna explore suasana, dengan minat dia. Ibu bapa kena perhatikan dengan baik, sbb nanti akan wujud perwatakan.

2. Bila ada potensi anak, biar anak explore dgn kemampuan yang dimiliki. Walau kita tak minat, kita ikut minat anak. Dia harap pujian dengan potensi yang dia tunjukkan. Anak perlukan dorongan.

-Anak org Yahudi pgg gadget, main game tembak2. Tapi mereka disiplin lepas main, pegang buku. 
-Yahudi guna minat anak2 untuk tanam semangat negara. Ikrar tentang anti- Islam, sebelum main bola. Diorang sokong minat anak, dan setiap minat diorang tanam semangat pertahankan tanah air 🙄

3. Bina komunikasi positive. Maksud 'jangan' bagi anak-anak, maksudnya dia kena berhenti usaha. Padahal anak 7 tahun, kena galakkan utk usaha. Cth betul, "You must sit down"... Instead of ckp "No No". Bila dah Remaja,  kena bg pendapat "Kakak,pendapat mama pergi sekolah ni lagi baik..."

4. Berikan ujian buat anak-anak. 
-Ada ibu bapa sayang anak, bagi semuanya yang anak nak mcm "Anakku Sazali". Bila kita sayang anak, kita buat macamana Allah buat. Allah bg ujian tanda Allah sayang. Beri tugasan pada anak. Contoh: Kemas bilik lepas tido. Itu tanda sayang anak. Arahan mesti clear. Ada ruang, waktu..Kita dah bantu dia dlm ujian.

5. Berikan waktu yang cukup untuk bersosial. Mereka belajar perwatakan, komunikasi, belajar bertolak ansur, belajar baca minda org lain. Cuma, letakkan guideline. Jam berapa, d mana, kawan siapa.

6. Ajar anak berusaha untuk capai sesuatu. Cth: kalau lipat baju, mama beli pensil warna baru. Kalau tlg basuh kereta, mama belanja mcD. Kaedah ni ditetapkan oleh nabi Saw. Satu hari, Nabi otw p Perang uhud, 2 budak tahan, nak ikut p Perang. Nabi kata, apa yang kamu boleh buat?
Budak 1:bertumbuk.
Budak 2: berlawan

Nabi suruh dua2 berlawan hingga ada sorang yg kalah. (kononnya kalau sorang menang, akan dibawa perang la). Tapi, bila dah selesai 2 budak ni tunjuk kehebatan mereka, Nabi kata kamu 2 org yg kuat, tapi aku perlukan kamu untuk jaga wanita & org tua yang tinggal di Madinah. Budak2 tu pun happy, sebab diberi pujian dan tugas.

Terima kasih Daie Hadhari atas perkongsian ni. Insyaallah kami sebagai ibu bapa memang nak yang terbaik untuk anak. 

6 comments on "Apa kita kena buat bila anak 7 tahun by Daie Hadhari. "
  1. Perkongsian yg menarik sgt. Betul2 umur mcm ni la nak didik anak2 betul. Kan Nabi pun ada ckp sewaktu anak umur 7 tahun ajar dia solat, kalau taknak boleh pukul. Kann? Kalau salah tolong betulkan :)

    ReplyDelete
  2. Zaman skrang mmg agak mencabar untuk mendidik anak-anak. Nabi pun pernah cakap...akhir zaman umat dia paling ramai. Tapi seumpama buih2 di lautan. Kita parents pun tak leh putus asa kan? kena sentiasa mencari ilmu untuk membentuk peribadi anak-anak.

    ReplyDelete
  3. Menarik perkongsian ni..banyak beza anak2 kita ngan anak2 lain kan..terpulang pada didikan dan corak yang kita terapkan dalam kehidupan mereka ye tak...

    ReplyDelete
  4. Menarik perkongsian ni..banyak beza anak2 kita ngan anak2 lain kan..terpulang pada didikan dan corak yang kita terapkan dalam kehidupan mereka ye tak...

    ReplyDelete
  5. perkongsian yang bagus untuk zzman yang makin mencabar ini.. generasi sekarang tak sama dengan generasi kita.. huhuhu

    ReplyDelete

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com