3 HARI 2 MALAM FAMILY CAMPING PALING BEST ADA PORT MEMANCING ULU YAM

3 HARI 2 MALAM FAMILY CAMPING PALING BEST ADA PORT MEMANCING ULU YAM - 3H2M kami camping di Port Mancing Fishing Village . Camping kali ni, merupakan camping pertama kami sekeluarga di depan sungai dan hutan (tak tebal sangatlah hutannya hehe). Sebelum ni, kami hanya pernah camping depan rumah adik ipar sahaja (boleh baca di SINI ). Lama jugalah, kami plan nak camping camping ini....tapi tu lah, penuh semua tempat camping ...sadisss weii. Mana tak penuh, masa kami plan nak camping tu, sempadan negeri semua masih tutup. Hanya boleh rentas daerah sahaja. Memang ramailah orang pi camping, picnic kan...

3 HARI 2 MALAM CAMPING DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Kalau boleh kami nak cari private camping. Senang , ada orang jaga tempat tu, bawa budak-budak ini, kena fikir macam-macam sket. Especially bab fasiliti.

Tapi rezeki kami lepas sempadan negeri buka. Semua orang syiokkk rentas negeri, kami baru nak rentas daerah hahaha. Tapi, kami camping ni hari biasa. Tak amek Sabtu atau Ahad. Malas nak bersesak. Kita masih belum menang dengan Covid-19 lagi kan !

BACA JUGA >> wajib ada sebelum travel <<

3 HARI 2 MALAM FAMILY CAMPING PALING BEST ADA PORT MEMANCING ULU YAM

Alhamdulillah, syukur segala perancangan menjadi kenyataan bermulahlah percutian 3 HARI 2 MALAM FAMILY CAMPING PALING BEST ADA PORT MEMANCING ULU YAM. Pandai juga daddy cari tempat, hehee tempat camping kami ni ada beberapa kriteria jugak yang kena meet hahaha.  Antara kriteria camping kami, kami nak ada sungai dan tempat mancing. Orang kata nak ada aktiviti sketlah !

3 HARI 2 MALAM CAMPING DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Port Mancing Ulu Yam menjadi pilihan kami camping sebab agak menarik dan best untuk yang pertama kali berkhemah macam kami di tempat ala-ala hutan . Camp site sini antara yang ada banyak fasiliti ada seperti plug point, ada toilet, tempat mandi, ada kedai (kantin) jual air, makanan dan kedai runcit juga.

Perjalanan dari Kajang ke Ulu Yam mengambil masa lebih kurang 1 jam. Sebelum memulakan perjalanan. Kami breakfast terlebih dahulu di Rest1 TTDI Groove Kajang.

Oleh kerana kids dan anak-anak buah suka memancing . Kami cari port camping yang boleh mancing lagi kids friendly. Kami bertujuh sahaja camping kali ni. Dapat port cantik menghadap sungai yang tenang lagi asyikkk

AKTIVITI CAMPING DAY 1 DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Aktiviti Day 1 camping , kami tak mancing. Aktiviti mancing, adalah pada masa day 2 dan day 3. Kolam mancing pun depan mata , nak kalut-kalut wat pe kan hehehehe

Day 1 camping , adalah hari rehatkan diri setelah kepenatan check in  pasang khemah. Kemudian macam biasalah, mandi sungai, masak lunch, mandi sungai lagi dan sebelah malam, pasang unggun api sambil ber BBQ

3 HARI 2 MALAM CAMPING DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Walau di tempat camping kami ni (Port Mancing Ulu Yam) ini ada kedai makan, runcit. Untuk hari pertama dan kedua ni kami masak sendiri je ! Nama pun camping kan. Paling syiokkk masak ler hehehe

Masa kami datang camping di sini, cuaca kejap panas terik, sekejap hujan renyai-renyai. Masa hari nak hujan atau dah hujan, memang kami semua tak turun mandi sungai.

Air bersih pula, di sini ada tandas dan tempat mandi,

Tapi kami, bawa juga air minuman kami sendiri untuk makan, minum dan memasak. Air minuman 9 liter dan 4 liter ni memang tak cukup selama 3 hari.

Untuk memasak dan minum...kami memang tak ambil air paip di camp site pun. Untuk membasuh jelah, kami gunakan air di camp site dan juga air hujan.

AKTIVITI CAMPING DAY 2 DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

3 HARI 2 MALAM CAMPING DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Bermulalah, aktiviti kami di hari kedua di Port Mancing Ulu Yam! Yezza, memang kalau korang camping di sini tak adalah rasa pishanggggg. Sebab boleh buat aktiviti memans=cing di siang hari ! Tak pandai mancing pun jangan risau. Kolam lauk di sini mudah bawa naik ikan. Segala jenis umpan ada di jual di sini gak. Senang,kan !

Hari kedua, pagi cuaca cantik, selepas breakfast, mandi dan berkemas. Kami teruskan aktiviti memancing. Tak jauh pun dalam kawasan yang sama, boleh jalan kaki sahaja.

Selepas memancing, macam biasa aktiviti mandi sungai sekejap, memasak dan ngam lepas makan tengah hari petang hujan lebat, angin kuat.

Pada waktu petang dan bersambung renyai-renyai

3 HARI 2 MALAM CAMPING DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Walau hujan dah berhenti air belum surut  lagi, tapi tak apa pun. Semua dah mandi sungai sebelum tu. Kami masak oden untuk minum petang dan dinner terus ini.

Cuaca kembali hujan renyai semula selepas Maghrib. Masa ni, dalam berita dan facebook semua update tentang hujan lebat di KL, Selangor. Semenyih banjir teruk dan ada beberapa tempat tetiba banjir teruk juga. Bila dah baca berita macam tu , kami pun siap siaga di sini. Sebab kami pun di kawasan Selangor kan. (mujur Port Mancing ni ada libne telefon. Kalau tak ada mampuihhh ler tak tahu berita luar).

Lepas Isyak kami plan untuk kemas barang penting dan tilam untuk di letakkan dalam kereta.

Risau hujan waktu malam atau air naik ke kan. Walau tempat khemah kami tu tinggi dari paras sungai (paling tinggi). Bila tengok Sleangor tempat tak pernah banjir pun , semua naik air dan banjir.

Bersiap ke arah selamat tu penting, so kami siapkan tempat tidur dalam kereta terus. Barang penting semua bawa naik siap-siap di dalam kereta juga.

Alhamdulillah malam hujan dah berhenti. Khemah dan flysheet kami pun alhamdulillah kukuh.

Sempat lagi lah, lepas hujan berhenti tu, kami keluar dari jalan-jalan sekejap.

Malam tu keluar ke KK Mart 24 Jam dalam 10 minit dari tempat camping. Tak jauh pun.

Kemudian, lepak minum air panas di kedai makan dalam tempat perkhemahan kami

Owner dan pekerja Port Mancing offer kami menginap di chalet. Di sini, ada juga chalet, jika korang tak mahu pasang khemah.

Mereka risau juga keselamatan kami sebab dalam berita dah keluarkan news...memang Selangor banyak tempat yang banjir.

Tapi, kami tak ambil chalet. Niat utama nak camping kan...hehehe. Suka sangat sini. Owner dan pekerja sini sangat peramah dan tidak sombong.

AKTIVITI CAMPING DAY 2 DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Aktiviti camping kami pada hari ketiga adalah breakfast, mandi sungai, kemas khemah, flysheet, makan di kedai dalam ni dan sambung mancing

3 HARI 2 MALAM CAMPING DI PORT MANCING ULU YAM DENGAN KELUARGA

Sambil camping, sambil mandi sungai, sambil memancing. 14 ekor hasil mancing 2 hari di Kolam Lauk Port Mancing Ulu Yam

Kenapa kami pilih ke sini? Sebab harga camping sini, sangat okay sungai pun ok sesuai untuk kids

Kami semua pakai line Maxis, line cantik di sini
Harga tempat camping RM60
Parking RM10
Mancing Kolam Lauk RM10/ joran / unlimited time

Lokasi kami di Ulu Yam Selangor. Private Camp Site ( Limited Booking only)

Mereka sediakan tapak sahaja buat masa ini. Semua peralatan kami di bawa sendiri.

Price Bergantung pada jenis size khemah yang korang bawa.Serendah RM 40 hingga RM70.00 mengikut Size & Jumlah Orang.

Booking di beri keutamaan sebelum Walk in

Kemudahan yang di sediakan
>> Surau
>> Toilet
>> Parking
>> Plug Point

Aktiviti di sediakan :
>> Fishing Pond
>> Mandi Sungai

Untuk booking dan pertanyaan korang boleh terus hubungi di talian Whatsapp www.wasap.my/60199104669/NakcampingDiportMancing

2 comments on "3 HARI 2 MALAM FAMILY CAMPING PALING BEST ADA PORT MEMANCING ULU YAM"
  1. Seronoknya beraktiviti macam ni

ReplyDelete
  2. kalau nak memancing saja dan berkelah separuh hari saja boleh ke?

Welcome back , guys !

Thank you for connecting with me. Your comments are much appreciated :)

For any enquiries, please do not hesitate to contact me at nurazlindaazman@gmail.com